catalog_tyre_img_alt
Vänligen väntadotted
Kundvagn
#
22-4956
Din kundvagn är tom

Hjulupphängning reservdelar bil

reservdelskatalog Hjulupphängning till bil
  • Bästa pris
    Bildelaronline24.se garanterar Hjulupphängning av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Låga fraktkostnader
    Fraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2000 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
  • Snabb leverans

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av Hjulupphängning bildelar inom ett par arbetsdagar

  • COMODO - betala säkert för Hjulupphängning
  • Bil Hjulupphängning Reservdelar betalades via Paypal
  • Till din Bil Hjulupphängning Reservdelar betalades via Visakort
  • Fordon Hjulupphängning Reservdelar betalades via MasterCard
  • Discover
  • Fordonsdelar Hjulupphängning betalades via american express
  • Bil Hjulupphängning Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Köpa reservdelar och betala med Trustly
  • Bilreservdelar Hjulupphängning betalade via Bankoverforing

Axel och bakhjulsdrift

Fel i axel och bakhjulsdrift

  • slitage eller mekaniska skador på kuggarna i axeldrivningen;
  • slitage på differentialen;
  • blockering hos differentialen;
  • slitage på tätningarna;
  • mekaniska skador på axeln;
  • korrosion eller oxidation på metallerna.

Tecken på fel i axel och bakhjulsdrift

  • oljud i bakre drev vid körning i höga hastigheter;
  • vibrationer under fordonet vid körning;
  • oljeläckage i differentialen;
  • överhettning i bakhjulsdriften;
  • lät spännig på lagren;
  • ledtapparna funkar inte som de ska när du svänger med fordonet;
  • visuella böjningar och deformeringar på axeln och närliggande delar.

Orsaker bakom fel i axel och bakhjulsdrift

  • slitage på växeln;
  • låg eller avsaknad av smörjmedel på differentialen och vridmomentdelar;
  • igentäppning eller slitage på tätningarna;
  • mekaniska skador på grund av olycka eller ovarsamt körande;
  • aggressiv eller sportig körstil;
  • frekvent för kraftig plötslig frigöring och användning av kopplingen;
  • lösa skruvar, muttrar och bultar och gap mellan dem.

Diagnostisering

Du kan undersöka axeln, axeldrivningen och differentialen utan specialverktyg. Använd domkraft eller annan form av lyft för att inspektera alla monterade leder, deras tillstånd och rörlighet. Kontrollera och bevaka fettnivån i bakaxeln (på bilar med bakhjulsdrift) eller i framaxeln och differentialen (i bilar med framhjulsdrift). Oljefläckar på axel eller differential innebär att du måste eliminera dessa och återställa oljenivån igen. Genomför alltid en komplett diagnostik efter varje 50 000-75 000 km i körsträcka.

Reparation och utbyte av axlar och bakhjulsdrift

Att byta ut eller laga axeln och bakhjulsdriften är en mycket tidskrävande uppgift som innebär flera personer än bara en, därmed så görs detta bäst i en dedikerad verkstad. Kom ihåg att kugghjulen endast ska bytas ut parvis för att inte orsaka ojämnt slitage av delarna vilket kan leda till att hela systemet kollapsar.  Det krävs särskilda färdigheter och utrustning för att byta ut differentialer, så det rekommenderas att du inte försöker göra det på egen hand. Reparation av differentialens yttre hölje, som sprickor och gap, görs också bäst av proffs. Axeln behövs bara bytas ut vid när synliga skador går att upptäcka. Förutom allt detta så är dess livslängd i stort sätt obegränsad.