AC-kompressor bil
AC-kompressor för andra biltillverkare
AC-kompressor för bilar
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Kompressor av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 1 900,00 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
-
AC-pump katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som AC-kompressor - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om AC-kompressor
- sliten eller skadad drivrem;
- kylmedelsläckage;
- felaktig kompressorkoppling;
- slitage eller smält elektromagnetisk spole;
- mekaniska skador på delen;
- igentäppta kompressorventiler;
- kortslutning eller skador i elektriska kretsen.
- oljud när AC:n startar och körs;
- omöjligt att kontrollera luftflödestemperaturen;
- konstig lukt i kabinen.
- för sen förebyggande underhåll;
- du följer inte driftreglerna för AC:n;
- användning av lågkvalitativa delar;
- trycksjunkning i kretsen;
- ogynnsamma arbetsförhållanden (hög luftfuktighet, höga temperaturväxlingar);
- ignorering av systemdriftsreglerna;
- användning av lågkvalitativt kylmedel;
- otillräckligt eller för mycket kylmedel i systemet;
- brist på eller för lite smörjmedel i kompressorn;
- skada i AC:n rör;
- motorfläktfel.
AC-kompressorn kontrolleras med särskild monter eller direkt i bilen. Arbetstrycket mäts. Freontrycket ska vara mellan 2-3 bar. Gasen komprimeras till 15-25 bar. Om komprimeringsgraden är för låg så kommer kylningen bli för svag.
Kontrollera kompressoroljan. Föroreningar, oxider eller vatten indikerar på systemläckage. Om oljan är av mörk färg eller luktar bränt så tyder detta på överhettning i kompressorn. Långvarig mekanisk överhettning leder till kemisk nedbrytning av oljan och då kommer kompressorn att gå sönder totalt senare därefter.
När trycket mäts så måste det vara platt först och sedan stiga gradvis. Skarpa hopp i kompressorn tyder på felaktig drev eller igentäppt kompressor.
Reparation och utbyte av AC-kompressorns delarOm du är en erfaren mekaniker så kan du laga mindre skador på kompressorn. Efter utförd diagnostisering och felsökning av kompressorn så måste du ta isär enheten för fullständig rengöring av enheten. Skadebedömning av delarna kan avgöra mindre fel. Kontrollera till sist kompressorn på en bänk efter allt annat är fixat.
Om fler än hälften av alla kompressorns delar är defekta eller skadade så utförs inga mindre reparationer utan istället utförs ett fullständigt utbyte av kompressorn för säkerhetens skull.
Kompressor väljare till
Ett av de vanligaste problemen är kopplingsfel, och detta är enkelt att kontrollera. Slå på bilens luftkonditionering och lyssna. Du bör höra ett klick när kopplingen ansluts till kompressorn.
Se till att kopplingsnavet fungerar som det ska. Öppna motorhuven och hitta AC-kompressorns remskiva. Be din assistent att slå på bilens AC. Ett trasigt nav kommer inte att rotera med remskivan och/eller kan ge ifrån sig ovanliga oljud.
Att reparera den här delen innebär ofta att man byter ut tätningar och packningar, remskivor, kopplingar och lager. För att göra detta behöver du ta bort eller demontera kompressorn, vilket kräver särskilda kunskaper. Därför är det bäst att lämna detta, samt påfyllning av kompressorn med köldmedium och olja, till de professionella.
Detta kan vara ett farligt jobb då köldmediet, som måste bytas ut, är giftigt. Det är bäst att låta specialister på en bilverkstad utföra arbetet.
Köp endast delar som rekommenderas av fordonstillverkaren när du byter kompressor. För att lättare komma åt enheten, kommer experterna att ta bort framskärm, främre stötdämpare och drivremmen från kompressorns remskiva. Köldmediet töms därefter försiktigt ut genom underhållsventilerna. Alla tätningar, packningar och skadade rör byts ut under arbetet.
När det är gjort kommer systemet att testas för att hitta eventuella läckor, och det återfylls med köldmedium. För att testa systemet – starta motorn och slå på bilens A/C på full styrka.









































































