catalog_tyre_img_alt
Vänligen väntadotted
Kundvagn
#
64-7405
Din kundvagn är tom

Symptom på en trasig servopump och pris för att byta ut den

15871 Visningar

Servostyrning är förmodligen inget främmande begrepp för dig. Den bil du kör är mest troligt utrustad med servostyrning, då det ingått i de allra flesta bilars standardutrustning de senaste årtiondena.

Ett servosystem består av flera olika komponenter, varav en av de viktigaste är servopumpen. Vi ska nu gå in lite mer på just servopumpar – hur du kan märka att din servopump är trasig och vad det kostar att byta ut den, mer specifikt.

Dålig servopump – symptom

Dålig servopump – symptom

För att kunna upptäcka om något är fel med ens servopump är en bra start förstås att känna till vad den har för funktion. Styrservopumpen är ansvarig för att få fram vätska till servosystemet, som sedan pumpas ut för att göra ditt fordon mer lättstyrt. Många bilar har ett elektriskt styrservosystem, och där finns ingen styrservopump överhuvudtaget. Komponenten kan endast hittas i hydrauliska och elektrohydrauliska styrservosystem.

  • Hur vet man då om servopumpen inte fungerar som den ska? Jo, det kan exempelvis vara så att:
  • Det kommer oljud från styrservopumpen. Ovanliga ljud när du svänger i långsam fart kan många gånger kopplas till att din styrservopump inte mår bra.
  • Samtidigt ska pumpen ge ifrån sig ett ljud då man vrider ratten mot dess slutläge, på grund av att en ventil öppnas i samband med detta. Hörs inget sådant ljud när du testar detta så kan även det indikera att servopumpen inte fungerar som den ska.
  • Styrningen känns trög eller “torr”. Som vi nämnde här ovanför så gör ett fungerande styrservosystem att manövrering går smidigare och med mindre motstånd, så om du upplever att detta ändras hos din bil kan det tyda på fel med servopumpen.

Många gånger kan det dock vara så att du bara har dåligt med styrservoolja till bilen. Ett bra första steg om du upplever problem med ditt styrservosystem är således att kontrollera det.

Det behöver inte alltid vara så att servosystemet slutar fungera helt och hållet. Det kan också upplevas mer som ett glapp, där funktionen kommer och går.

Pris för att byta servopump

Innan du bestämmer dig för att byta styrservopump är det förstås viktigt att fastställa att det faktiskt är den som orsakar problemen. Som vi nämnde tidigare kan det vara så att det räcker med att fylla på styrservoolja.

Pris för att byta servopump

Det är också möjligt att du har en läcka någonstans, som gör att oljenivån i ditt servosystem är för låg. Att köra runt med för lite styrservoolja i systemet kan i förlängningen göra att servopumpen skär, så det är någonting du bör vara uppmärksam på.

Om olyckan väl är framme och din servopump går sönder är det dessvärre ett ganska så dyrt problem. Kvalitetsdelar såsom Haldex-servopumpar kostar några tusenlappar, och lämnar du in din bil på verkstad för bytet så tillkommer några tusenlappar även där. För att hålla nere kostnaderna kan man överväga att genomföra bytet på egen hand, eller kolla efter delar på andrahandsmarknaden.
Men det är förstås viktigt att tänka långsiktigt – känner du dig tveksam till kvaliteten hos begagnade delar, eller osäker på om du kan lösa bytet själv, så är det kanske säkrast att inhandla kvalitetssäkrade delar i nyskick och ta hjälp av en verkstad.

Sammanfattning

Servostyrningssystem gör att man inte behöver lika mycket kraft för att styra sitt fordon. Detta är standard i dagens bilar och någonting som de flesta av oss tar för givet. Om din servopump felar fungerar inte styrningen lika smidigt som vanligt.

Några symptom på trasig servopump är oljud när du svänger i låg fart, eller att det känns trögare än vanligt att manövrera din bil periodvis eller konsekvent. Det kan då vara läge att byta servopump till din bil. Priset för detta beror på var du väljer att köpa dina reservdelar och huruvida du väljer att byta styrservopump på egen hand eller inte.

Mest populära produkter i ämnet: