Generator bil
Generator för andra biltillverkare
Generator för bilar
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Dynastart av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 1900 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
-
Dynamo katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Generator - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Generator
Fel med generatorn
- föroreningar, förbränningar eller inoljade släpringar;
- glidningar i drivremmen;
- fältet bryts;
- slitage eller förstöring av lagren;
- lös mutter i dragskivan;
- kontakt mellan rotor och startpoler;
- slitage på lagersätet;
- oxiderade bussningar.
Tecken på fel med generatorn
- ur- eller överladdning av batteriet;
- konstiga ljud i generatorn;
- varningslampan för batteribyte lyser eller är på när motorn körs;
- bilens strålkastare har svagt ljus/dimljus;
- skramlande eller tyst ljud när motorn körs;
- extremt hög spänning på nätverkskretsen;
- signifikant förändring i ljusstyrkan när du svänger.
Orsaker bakom fel i generatorn
- användning av lågkvalitativa delar;
- enormt slitage eller korrosion på generatorn;
- spänningsregulatorn går sönder;
- skador eller deformeringar på kontaktfjädrarna;
- du följer inte driftrekommendationerna när du kör i normalläge;
- externa faktorer:
- smuts;
- höga temperaturer;
- salt;
- vatten;
- vägkemikalier.
Diagnostisering
Du undersöker generatorns tillstånd med hjälp av mätinstrument som voltmeter eller amperemeter. Det rekommenderas att du tar hjälp från proffs som kan genomföra de nödvändiga mätningarna på din generator för att du ska få korrekta svar på vad som kan vara felet. Du kan mäta spänningen på batteripolerna och starta sedan motorn och mät om. Normen är: 12 före start av motor och 13,8-14,4 efter starten. Om du läser av högre spänning så innebär det att det är ”överladdat” (fel i spänningsregulatorn). Om du får lägre spänning så är det också något fel med generatorn.
Reparation och utbyte av generatorn
Livslängden för en generator överstiger aldrig 160 000 kilometer i körsträcka. Mekaniska problem kan lösas genom att byta ut de problematiska delarna. Om du har en äldre bilgenerator så kanske du måste håla släpringarna. Drivremmar byts ut efter slitage eller de nått sina maximala livslängder. Ibland går det att få tillbaka en generator genom servning hos en kunnig mekaniker, men detta är ofta rätt dyrt och onödigt utan det är bättre att bara byta ut hela delen istället.
Dynastart väljare till
Ett enkelt sätt att testa en generator kan utföras utan att behöva avlägsna den, bara genom att använda en multimeter. För detta behöver du göra följande:
- Ansluta mätenheten till batteriets poler. Observera dess polaritet (plus och minus). När motorn inte är igång bör spänningen vara mellan 12,5 V och 12,7 V.
- Starta motorn utan att slå på några strömförbrukande enheter – normalt bör spänningen öka till 13,8–14,5 V.
- Öka belastningen på batteriet genom att slå på bilens alla system som drar mycket ström, exempelvis luftkonditionering, lampor, uppvärmda säten, osv. Spänningen bör då falla till mellan 13,7 V och 14,0 V.
- Se till att generatorn inte skapar några gnistor, att dess hölje och kablar inte är skadade, samt att drivremmen inte är utsliten.
En mer exakt diagnostisering kräver att delen plockas ut. För detta, koppla bort:
- Batteriets negativa pol;
- Batteriet och säkringarnas kablar;
- Drivremmen.
Därefter bör du ta bort och montera isär generatorn. Mät resistansen i rotorns och statorns lindningar med en multimeter. Kontrollera även resistansen i generatorns diodbrygga, genom att ansluta multimeterns givare till dioderna och till likriktarbryggan. Därefter byter du plats på givarna och upprepar proceduren. Jämför de uppmätta värdena med de värden som är specificerade av biltillverkaren.
Det exakta förfarandet beror på fordonets märke och modell. Detaljerade instruktioner finns vanligtvis i bilens ägarmanual. Du kommer behöva kunskaper inom elektronik för att kunna byta ut bussningar, kopplingen, rotorlager eller diodbryggan på egen hand. Om du behöver montera en ny komponent, följ de här stegen:
- Koppla bort batteriets negativa pol.
- Avlägsna generatorns drivrem.
- Markera, eller kom ihåg, vilka kablar som är ansluta till batteriet och säkringsboxen.
- Ta bort alla alla delar som sitter i vägen och förhindrar åtkomst till generatorn.
- Avlägsna alla kablar genom att lossa på alla klämmor.
- Ta bort generatorn.
- Montera en ny del genom att följa instruktionerna i bakvänd ordning.
Rengör den då och då med högtrycksluft, och kontrollera drivremmens spänning. Säkerställ att dess delar är ordentligt fästa, och smörj lagren. Ersätt bussningarna om de är utslitna.