• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Alternator av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Generator (Dynamo)
  • Bil Generator (Dynamo) Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Dynamo Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Generator (Dynamo) Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Generator (Dynamo) Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • payment_Bankoverforing_brand

Byt ut en bildelar som Generator (Dynamo) - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Generator (Dynamo)

Generatorer som är installerade i bilar tillhör de grupper av generatorer med en roterande fältlindningen. Denna bil del består av en rötor, stator och en likriktare aggregat. Stator är en typ av en ring av elektriska stålplåtar, på den inre ytan av vilken det finns poler lindningen och fem varv. Därför, i denna fas finns sex spolar som är anslutna till varandra. Ändarna är anslutna till ledande-OUT. Det magnetiska fältet alstras av magnetiseringsspolen och magnetisk krets, som är placerade på rotorn. I fältlindningen strömförsörjning från batteriet genom tändningslåset, relä controller, borstar och släpringar.

När generatorrotorn börjar rotera, korsar det magnetiska fältet att kraftlinjerna hos statorlindningen ledaren, varefter de producerar ett alternerande elektrisk ström. Ström börjar flyta in i kisel likriktarenheten, där rättelse av elektrisk ström inträffar och den elektriska strömmen matas till den yttre kretsen. Man kan styra driften av generatorn med hjälp av en amperemeter, som är installerad på instrumentbrädan. Beträffande hastigheten hos motorns vevaxel och rotorns rotation, är det värt att säga att det är föränderligt.

De största problemen med generator möter bilägare är: ingen laddningsström, närvaron av urladdningsströmmen i mätanordningen när bilmotorn arbetar vid medelhöga och höga hastigheter på vevaxeln och misslyckande generatorn och likriktare. Frånvaron av laddningsströmmen inträffar när bandet glider eller det finns ett brott på lindning trådar eller förlust av stator faser. Men om det finns ett fel i generatorn i bilen, inte bråttom att köpa en ny. Först måste du se katalogen över produkter och priser som online shopping kan erbjuda dig. Oavsett bil del du vill köpa, här hittar du allt du behöver, inklusive tändmodul, slavcylinder, eller andra delar mycket billigare.

Generator (Dynamo) för FORD GALAXY (WGR), VW LUPO (6X1, 6E1), MAZDA 6 Hatchback (GG)

Fel med generatorn
  • föroreningar, förbränningar eller inoljade släpringar;
  • glidningar i drivremmen;
  • fältet bryts;
  • slitage eller förstöring av lagren;
  • lös mutter i dragskivan;
  • kontakt mellan rotor och startpoler;
  • slitage på lagersätet;
  • oxiderade bussningar.
Tecken på fel med generatorn
  • ur- eller överladdning av batteriet;
  • konstiga ljud i generatorn;
  • varningslampan för batteribyte lyser eller är på när motorn körs;
  • bilens strålkastare har svagt ljus/dimljus;
  • skramlande eller tyst ljud när motorn körs;
  • extremt hög spänning på nätverkskretsen;
  • signifikant förändring i ljusstyrkan när du svänger.
Orsaker bakom fel i generatorn
  • användning av lågkvalitativa delar;
  • enormt slitage eller korrosion på generatorn;
  • spänningsregulatorn går sönder;
  • skador eller deformeringar på kontaktfjädrarna;
  • du följer inte driftrekommendationerna när du kör i normalläge;
  • externa faktorer:
    • smuts;
    • höga temperaturer;
    • salt;
    • vatten;
    • vägkemikalier.
Diagnostisering

Du undersöker generatorns tillstånd med hjälp av mätinstrument som voltmeter eller amperemeter. Det rekommenderas att du tar hjälp från proffs som kan genomföra de nödvändiga mätningarna på din generator för att du ska få korrekta svar på vad som kan vara felet. Du kan mäta spänningen på batteripolerna och starta sedan motorn och mät om. Normen är: 12 före start av motor och 13,8-14,4 efter starten. Om du läser av högre spänning så innebär det att det är ”överladdat” (fel i spänningsregulatorn). Om du får lägre spänning så är det också något fel med generatorn.

Reparation och utbyte av generatorn

Livslängden för en generator överstiger aldrig 160 000 kilometer i körsträcka. Mekaniska problem kan lösas genom att byta ut de problematiska delarna. Om du har en äldre bilgenerator så kanske du måste håla släpringarna. Drivremmar byts ut efter slitage eller de nått sina maximala livslängder. Ibland går det att få tillbaka en generator genom servning hos en kunnig mekaniker, men detta är ofta rätt dyrt och onödigt utan det är bättre att bara byta ut hela delen istället.

Våra Alternator storsäljare: Dynamo nätet till attraktiva priser