catalog_tyre_img_alt
Vänligen väntadotted
Kundvagn
#
18-7872
Din kundvagn är tom

Generator bil

Bil Dynastart högsta kvalitet till schyssta priser

Generator för andra biltillverkare

  • Generator VOLVO pris
  • Generator VW pris
  • Generator BMW pris
  • Generator AUDI pris
  • Generator MERCEDES-BENZ pris
  • Generator FORD pris
  • Generator TOYOTA pris
  • Generator RENAULT pris
  • Dynastart PEUGEOT original
  • Dynastart SKODA original
  • Dynastart KIA original
  • Dynastart OPEL original
  • Dynastart SAAB original
  • Dynastart NISSAN original
  • Dynastart CITROËN original
  • Dynastart HYUNDAI original
  • Dynamo FIAT pris
  • Dynamo SUBARU pris
  • Dynamo MITSUBISHI pris
  • Dynamo HONDA pris
  • Dynamo MAZDA pris
  • Dynamo SEAT pris
  • Dynamo CHEVROLET pris
  • Dynamo SUZUKI pris
  • Dynastart MINI
  • Dynastart JEEP
  • Dynastart TESLA
  • Dynastart PORSCHE
  • Dynastart DACIA
  • Dynastart LAND ROVER
  • Dynastart CHRYSLER
  • Dynastart LEXUS
  • Dynastart ALFA ROMEO
  • Dynastart JAGUAR
  • Dynastart DODGE
  • Dynastart IVECO
  • Dynastart FORD USA
  • Dynastart ISUZU
  • Dynastart CUPRA

Generator för bilar

  • Bästa pris
    Bildelaronline24.se garanterar Dynastart av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Låga fraktkostnader
    Fraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 1900 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    • POSTNORD
  • COMODO - betala säkert för Generator
  • Bil Växelströmsgenerator reservdelar betalades via Paypal
  • Till din Bil Startgenerator byta reservdelar betalades via Visakort
  • Fordon Dynastart reservdelar betalades via MasterCard
  • Discover
  • Dynastart för din bil Reservdelar betalades via American Express
  • Bil Generator reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Köpa reservdelar och betala med Trustly
  • Bil Generator auto reservdelar betalades via Bankoverforing
Hitta färska bildelar erbjudanden till Elsystem
  • Startmotor bil pris

    Startmotor

  • Strålkastare motor bil kostnad

    Strålkastare motor

  • Laddningsregulator bil pris

    Laddningsregulator

  • Batteri bil kostnad

    Batteri

  • Kabelsats bil pris

    Kabelsats

  • Signalhorn bil kostnad

    Signalhorn

  • Säkringar bil pris

    Säkringar

  • Solenoid startmotor bil kostnad

    Solenoid startmotor

  • Kolborste, startmotor bil pris

    Kolborste, startmotor

  • Säkringsbox bil kostnad

    Säkringsbox

  • Batterihållare bil

    Batterihållare

  • Frihjulsväxel, startmotor bil

    Frihjulsväxel, startmotor

  • MC-Batterier bil

    MC-Batterier

  • Lastbilsbatterier bil

    Lastbilsbatterier

  • Startmotorn komponenter bil

    Startmotorn komponenter

Byt ut en bildelar som Generator - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Generator

Fel med generatorn

  • föroreningar, förbränningar eller inoljade släpringar;
  • glidningar i drivremmen;
  • fältet bryts;
  • slitage eller förstöring av lagren;
  • lös mutter i dragskivan;
  • kontakt mellan rotor och startpoler;
  • slitage på lagersätet;
  • oxiderade bussningar.

Tecken på fel med generatorn

  • ur- eller överladdning av batteriet;
  • konstiga ljud i generatorn;
  • varningslampan för batteribyte lyser eller är på när motorn körs;
  • bilens strålkastare har svagt ljus/dimljus;
  • skramlande eller tyst ljud när motorn körs;
  • extremt hög spänning på nätverkskretsen;
  • signifikant förändring i ljusstyrkan när du svänger.

Orsaker bakom fel i generatorn

  • användning av lågkvalitativa delar;
  • enormt slitage eller korrosion på generatorn;
  • spänningsregulatorn går sönder;
  • skador eller deformeringar på kontaktfjädrarna;
  • du följer inte driftrekommendationerna när du kör i normalläge;
  • externa faktorer:
    • smuts;
    • höga temperaturer;
    • salt;
    • vatten;
    • vägkemikalier.

Diagnostisering

Du undersöker generatorns tillstånd med hjälp av mätinstrument som voltmeter eller amperemeter. Det rekommenderas att du tar hjälp från proffs som kan genomföra de nödvändiga mätningarna på din generator för att du ska få korrekta svar på vad som kan vara felet. Du kan mäta spänningen på batteripolerna och starta sedan motorn och mät om. Normen är: 12 före start av motor och 13,8-14,4 efter starten. Om du läser av högre spänning så innebär det att det är ”överladdat” (fel i spänningsregulatorn). Om du får lägre spänning så är det också något fel med generatorn.

Reparation och utbyte av generatorn

Livslängden för en generator överstiger aldrig 160 000 kilometer i körsträcka. Mekaniska problem kan lösas genom att byta ut de problematiska delarna. Om du har en äldre bilgenerator så kanske du måste håla släpringarna. Drivremmar byts ut efter slitage eller de nått sina maximala livslängder. Ibland går det att få tillbaka en generator genom servning hos en kunnig mekaniker, men detta är ofta rätt dyrt och onödigt utan det är bättre att bara byta ut hela delen istället.

Dynastart väljare till

FAQ: Vanliga frågor och svar
Hur testar jag en generator?

Ett enkelt sätt att testa en generator kan utföras utan att behöva avlägsna den, bara genom att använda en multimeter. För detta behöver du göra följande:

  1. Ansluta mätenheten till batteriets poler. Observera dess polaritet (plus och minus). När motorn inte är igång bör spänningen vara mellan 12,5 V och 12,7 V.
  2. Starta motorn utan att slå på några strömförbrukande enheter – normalt bör spänningen öka till 13,8–14,5 V.
  3. Öka belastningen på batteriet genom att slå på bilens alla system som drar mycket ström, exempelvis luftkonditionering, lampor, uppvärmda säten, osv. Spänningen bör då falla till mellan 13,7 V och 14,0 V.
  4. Se till att generatorn inte skapar några gnistor, att dess hölje och kablar inte är skadade, samt att drivremmen inte är utsliten.

En mer exakt diagnostisering kräver att delen plockas ut. För detta, koppla bort:

  1. Batteriets negativa pol;
  2. Batteriet och säkringarnas kablar;
  3. Drivremmen.

Därefter bör du ta bort och montera isär generatorn. Mät resistansen i rotorns och statorns lindningar med en multimeter. Kontrollera även resistansen i generatorns diodbrygga, genom att ansluta multimeterns givare till dioderna och till likriktarbryggan. Därefter byter du plats på givarna och upprepar proceduren. Jämför de uppmätta värdena med de värden som är specificerade av biltillverkaren.

Hur kan jag reparera eller byta en generator på egen hand?

Det exakta förfarandet beror på fordonets märke och modell. Detaljerade instruktioner finns vanligtvis i bilens ägarmanual. Du kommer behöva kunskaper inom elektronik för att kunna byta ut bussningar, kopplingen, rotorlager eller diodbryggan på egen hand. Om du behöver montera en ny komponent, följ de här stegen:

  1. Koppla bort batteriets negativa pol.
  2. Avlägsna generatorns drivrem.
  3. Markera, eller kom ihåg, vilka kablar som är ansluta till batteriet och säkringsboxen.
  4. Ta bort alla alla delar som sitter i vägen och förhindrar åtkomst till generatorn.
  5. Avlägsna alla kablar genom att lossa på alla klämmor.
  6. Ta bort generatorn.
  7. Montera en ny del genom att följa instruktionerna i bakvänd ordning.
Hur håller jag generatorn i gott skick?

Rengör den då och då med högtrycksluft, och kontrollera drivremmens spänning. Säkerställ att dess delar är ordentligt fästa, och smörj lagren. Ersätt bussningarna om de är utslitna.