Lambdasond (NOx, O2) VW POLO
Lambdasond (NOx, O2) VW POLO modeller till de bästa priserna
Lambdasond (NOx, O2) VW POLO: användbar information
-
Delar som bör bytas ut samtidig som en del av ett servicekit
- Motorolja
- Lambdasondssats
- Ombyggnadssats, katalysatorkonverter
- Avgastrycksensor
- Katalysator
- Luftmassemätare
- Klämma, ljuddämpare
- Kylvätsketemperatursensor
- Tändstift
- Knackningssensor
- Spjällägesgivare
- Vevaxelgivare
- Kamaxelgivare
- Tändkabelsats
- Packning till avgasrör
- Lägsta pris 624,00 kr
- Högsta pris 8051,00 kr
- p0171, p0430, p0303, p0172, p0174, p0301, p0302, p0304, p0305, p0306, p0155, p0421, p0410, p0135, p0031, p0134, p0030, p0130, p0131, p0133, p0141, p0138, p0136, p0037, p0137, p0036, p0140 -
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar VW POLO NOx-sensor av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2000 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb leverans
Leveranssätt
-
Förteckning över tillverkare: Lambdasensor VW POLO:
Var hittar du lambdasonderna i en Volkswagen Polo?
Placeringen av de här delarna beror på motortyp och tillverkningsår. De flesta moderna fordon är utrustade med två syresensorer. En av dem är placerad i avgassystemets grenrör, innan katalysatorn, och den andra efter katalysatorn. Detta ökar mätningens noggrannhet.
Vilka olika typer finns och vad skiljer de åt?
Följande typer av lambdasonder finns tillgängliga till Volkswagen Polo:
- Förvärmda: dessa är de vanligaste. Det är sensorer med tre eller fyra kablar, som snabbt värms upp till nödvändig temperatur.
- Plana: de här är tillverkade av zirkoniumdioxid och aluminiumoxid. Sensorerna är lätta och värms upp på 5–30 sekunder. De är också prisvärda.
- Titandioxid: dessa behöver en referensspänning för att fungera. Sensorerna håller länge och är väldigt exakta. De har emellertid en komplex konstruktion och är dyra.
- Bredbandade: dessa används i moderna fordon och har ett brett mätspektrum. De kan ha fyra eller fem kablar. Sensorerna hjälper till att säkerställa den rätta luft/bränsle-blandningen.
Kan jag sätt in lambdasensorer av olika typer i en Volkswagen Polo?
I en del fall, när det är omöjligt att köpa den nödvändiga komponenten, är det godkänt att byta ut den mot en annan typ med liknande egenskaper. Notera att om ditt fordon haft en förvärmd sensor, kan du inte ersätta den med en icke-förvärmd.
Att ersätta zirkoniumdelar med titandelar är inte heller tillåtet, då de använder sig av olika metoder för mätning och dataavläsning. Att ersätta den ena med den andra kan leda till försämrad motoreffekt.
Vad är den genomsnittliga livslängden för dessa komponenter i den här bilmodellen? Vilka är de vanligaste anledningarna till funktionsfel?
Livslängden för lambdasonder beror på motortyp och fordonets driftförhållanden. I genomsnitt håller komponenter utan förvärmning i omkring 60 000–80 000 km, medan de förvärmda håller i omkring 100 000 km. En plan sensor kan fungera i upp till 160 000 km. Det rekommenderas att testa komponenterna efter varje 30 000 km.
De här delarna kan gå sönder på grund av dålig kvalitet på bränslet, ett defekt tändningssystem, fysisk skada, eller för mycket terrängkörning. Dessutom slutar sensorer att fungera om kolvarnas oljeskrapringar slits ut, eller om kylarvätska tar sig in i avgassystemet.
Vad kan möjliga konsekvenser bli om man inte byter lambdasonder i en Volkswagen Polo i rätt tid?
Att köra en bil med en trasig sensor leder till dålig motorprestanda, ökad bränsleförbrukning samt dålig dynamik. Avgasutsläppen ökar också, vilket är skadligt för miljön.