Letar du efter Lambdasond till din bil?
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar NOx sensor av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2100 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
Lambda sensor katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Lambdasond - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Lambdasond
Fel med lambdasonden
- mekaniska fel;
- termisk överbelastning på grund av misständningar;
- kopplingskretsarna delar på sig;
- stängning;
- igentäppning med biprodukter från bränsleförbränningen.
Tecken på fel med lambdasonden
- ökade avgasutsläpp;
- ökad bränsleförbrukning;
- ostabil tomgång;
- försämrad fordonsdynamik;
- katalysatorn går sönder;
- bilen rycker även om motorn är uppvärmd.
Orsaker bakom fel med lambdasonden
- bromsvätska och frostskyddsmedel kommer in i delen;
- oljeringar är av dåligt skick;
- rengöring av lambdasonden med kemiskt aktiva ämnen;
- exponering i koncentrerad luftbränsleblandning;
- ökad koncentration av blyföroreningar i bränslet;
- igentäppt bränslefilter;
- läckage i lambdasondens hölje;
- luft eller avgaser kommer in i delen;
- felaktig eller avbruten strömförsörjning som leder till huvudstyrenheten;
- syresensorns delar överhettas på grund av dålig bränsleblandning;
- delen är i utslitet skick.
Diagnostisering
Starta och värm upp motorn för att kunna börja diagnostisera lambdasonden. Kvarvarande syrenivå i avgasen som visas bör vara korrekt vid temperaturer 300-400 grader Celsius. Använd oscilloskop för att bedöma frekvens och vågform. Nästa steg är att identifiera aggregatmotstånd vid rumstemperatur (normen är 2-14 ohm). Kontrollera värmarens spänning med tändnigen påslagen (indikator som krävs är 10,5). Kom ihåg att alltid diagnostisera din lambdasond efter varje 30 000 km i körsträcka.
Reparation och utbyte av lambdasonden
De enda reparationsarbeten som utförs för denna slags bildel är att sensorn rengörs från föroreningar som kommit från bränsleförbränningsprodukter. Du avlägsnar syresensorn genom att värma upp den till 50 grader Celsius. Rengöringsexperter rekommenderar användning av fosforsyra. Blöt objektet 15-20 minuter i syran, skölj den med rent vatten sedan. Torka objektet, kontrollera kablaget, och använd fästpasta. Se till att pastan inte vidrör delens skyddsrör. Behandla inte kopplingen som syret går genom. Om du inte har fått de önskade resultaten efter denna rengöringsprocess så kvarstår det bara att behöva byta ut delen ifråga. Du kan byta ut den defekta delen själv eller överlämna det åt specialister istället.
NOx sensor väljare till
Var bilens lambdasond är monterad beror på vilken typ av motor bilen har och vilken kapacitet, samt avgassystemets utformning. Vanligtvis finns det två sonder i fordon med en cylindervolym på upp till 2 liter; en främre och en bakre. Den främre är monterad före katalysatorn, och den bakre efter katalysatorn.
I regel har fordon med motorer på över 2 liter 4 lambdasonder: 2 främre och 2 bakre. Deras exakta placering hittas i fordonets instruktionsbok.
Möjliga fel indikeras av:
- ökad bränsleförbrukning;
- ojämn tomgång;
- förlust av motoreffekt;
- ryckig acceleration;
- regelbunden överhettad motor;
- dålig respons från gaspedalen;
- tjock svart rök från avgasröret.
De här avvikelserna kan även indikera fel på andra delar. Professionella bilmekaniker kan diagnostisera fel på lambdasonden mer exakt.
Gällande den bakre lambdasonden, som är svår att komma åt, är det bättre att låta en mekaniker kontrollera den på en bilverkstad. Den främre sonden kan testas genom att använda en multimeter. Innan du påbörjar arbetet, läs igenom ditt fordons instruktionsbok och se på instruktionsfilmer från erfarna proffs. Du kan behöva följa de här stegen:
- Värm upp motorn till sin arbetstemperatur och stäng sedan av den.
- Öppna motorhuven och hitta kontakterna (polerna) till lambdasondens värmare.
- Anslut multimeterns givare till kontakterna och mät ingångsspänningen. Multimetern bör ge ett värde på 12 V.
- Koppla från lambdasondens kontakt och kontrollera värmarens resistans (Ω). Den bör ligga mellan 2–10 ohm; de exakta värdena specificeras av biltillverkaren.
- Slå på tändningen och mät referensspänningen. Anslut multimetern till de två kontrollkablarna. Multimeterns negativa givare bör anslutas till bilens chassi. Spänningen bör ligga på omkring 0,45–0,5 V. Avvikelser på över 0,5 V indikerar att det är något fel i signalkretsarna eller dålig jordkontakt.
- Anslut multimeterns givare till lambdasondens kontakt. Slå på motorn och öka varvtalet till 2 500 rpm. En korrekt fungerande lambdasond kommer ha en spänning på 0,2–0,9 V. Om spänningens amplitud är för låg, eller helt saknas, måste delen bytas ut.