Bil Katalysator Topp kvalitet for en øverste pris
  • Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Katalysator av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Katalysator
  • Bil Katalysator Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Katalysator Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Katalysator Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Katalysator Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Katalysator auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Katalysator - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Katalysator

Katalytisk omvandlare är en del av avgassystemet som är utformat för att minska toxiciteten av avgaser genom reduktion av kväveoxider, samt användningen av den resulterande syre för efterförbränning av kolmonoxid och oförbrända kolväten. Stökiometriskt förhållande av bränsle och syre är en viktig förutsättning för ett framgångsrikt genomförande av den katalytiska omvandlaren. Med andra ord, är dess huvudsakliga funktion att reducera mängden skadliga ämnen i avgaserna som produceras av bil.

Katalytisk omvandlare ligger på en mottagare rör eller efter den. Inuti omvandlaren finns en keramisk cellstruktur. Dessa celler är nödvändiga för att öka kontaktytan hos avgasen med den yta, som är täckt med ett skikt av platiniridium. På grund av detta i kontakt med ytan av katalysatorskiktet oförbrända rester oxideras med syre. Som ett resultat, är den katalytiska omvandlaren värms upp av den utvecklade värmen och oxidationsreaktionen aktiveras. Därmed sin främsta mål uppnås - på gaserna utlopp avgaser innehåller endast koldioxid och kväve.

Det finns dock motorer som inte klarar sig bra med en minskning av utsläppen. Bland dem finns motorer av gamla bilar och vissa dieselmotorer. Orsaken till problemet med dieselmotorer är det faktum att de själva verkar i en olika temperaturförhållanden - lägre än bensin. När det gäller den katalytiska omvandlaren uppdelning definierar biltillverkaren företaget självt när felkoder visas på instrumentpanelen.

Mycket ofta finns det ett fel som indikerar misslyckande katalytiska omvandlare, även när allting är normalt. Delen kan inte arbeta så effektivt som möjligt, men samtidigt ändå fungerar bra. I de flesta fall är den katalytiska omvandlaren livslängd mer än 250. 000 mil, men det händer att en del går ner mycket tidigare. Detta inträffar när omvandlaren t förorenat med främmande substans i låg kvalitet bensin eller när motorns cylindrar finns en otillräcklig kompression. Du hittar lätt nya bildelar, såsom hydraulisk filter eller våren tryckregulatorn i Internet butiker där varorna är mycket billigare och leverans av nödvändiga delar är mycket snabbare.

Katalysator för CITROËN XSARA PICASSO (N68), CHEVROLET LACETTI (J200), VOLVO V70 II (SW)

Fel med katalysatorn
  • mekaniska skador på katalysatorns skal;
  • skadade eller förstörda konverteringsceller;
  • kemiska katalysatorsystemet går sönder.
Tecken på fel med katalysatorn
  • motorn stängs av vid tomgång;
  • försvårad motorstart;
  • ljusblått eller ljusgrå färg på avgaserna;
  • försämrad acceleration med motorn;
  • konstiga oljud i avgassystemet;
  • «Kontrollera motor» lyser på instrumentbrädan;
  • signifikant ökad bränsleförbrukning (upp till 1.5-2 l/100 km);
  • lukt av svavelväte i avgassystemet;
  • metallfläckar på katalysatorns hölje.
Orsaker bakom fel med katalysatorn
  • användning av etanolblandat bränsle;
  • användning av lågkvalitativt bränsle;
  • luftbränsleblandnigen misslyckas att nå sina optimala proportioner;
  • oförbränt bränsle eller olja kommer in i katalysatorn;
  • skador på interna konverteringsceller;
  • katalysatorn igentäppt med biprodukter från bränsleförbränningen;
  • överskrider delens bruksgräns något enormt;
  • felaktig användning.
Diagnostisering

Inspektera katalysatorn endast hos ett proffs eftersom du behöver särskild utrustning för komplett undersökning. Du kan bedöma dess strukturella skick genom att upptäcka mekaniska skador. Du kan behöva byta ut katalysatorn även om du inte ser några fel.

Tryckmätare ansluten till första syresensorn mäter genomströmningen. Accelerera sedan motorn till varvtalet 3000 rpm. Normalt systemtryck bör ligga på högst 0,3 kgf/cm2 eller 2,94 Pa.

Bruksgränsen för katalysatorn är mellan 100 000-150 000 km i körsträcka. Överstrid aldrig detta eftersom försämrad kapacitet i katalysatorns celler leder till ökat systemtryck vilket kan orsaka totalt motorstopp.

Våra Katalysator storsäljare: Katalysator nätet till attraktiva priser