Bil Kuggstång Topp kvalitet for en øverste pris
  • Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Kuggstång av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1600 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Styrväxel (Kuggstång)
  • Bil Styrväxel (Kuggstång) Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Styrväxel (Kuggstång) Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Styrväxel (Kuggstång) Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Styrväxel (Kuggstång) Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Styrväxel (Kuggstång) auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Styrväxel (Kuggstång) - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Styrväxel (Kuggstång)

Styrväxeln används för att säkerställa bil rörelse i en given riktning. Den består av två huvudkomponenter: Styrlänkmekanism och styrmekanism. Med hjälp av styrväxeln förare sänder kraft på ratten till styrlänkaget, som ligger inne i fordonet.

Idag, i bilarna finns används styrmekanismer av flera typer: mask och rack-och drev styrinrättningar. Styrmekanism med kulmutter är i lastbilar och stadsjeepar. Kuggstångsdrivna styrväxeln används ofta i personbilar, lätta lastbilar och stadsjeepar. Denna typ av styrväxel är det enklaste och lättaste. Kugghjul på styraxeln är ansluten till en tandad bar. När du vrider på ratten, börjar kugghjul att rotera och därmed startar baren. De flesta bilar är utformade så att det kommer att ta tre eller fyra fullständiga ratt vänder att rotera 180 grader.

Styrsystem utväxlingsförhållande överförda är ett förhållande mellan graden av tur till graden av rotation av hjulen. Ju högre detta förhållande är, desto större grad av styrning och mindre ansträngning krävs. I allmänhet är sportbilar "styrning utväxling mycket lägre än för stora och tunga bilar och lastbilar. Om styrningen utväxling är liten, förare inte längre behöver vrida ratten med kraft för att göra tur. Det finns också bilar med en variabel styrning utväxlingsförhållande, när bilen svarar på rotationen tidigare.

Behöver köpa styrväxeln? Kom till vår butik på nätet, beställa delar och vi kommer att leverera dem till dig på kortast möjliga tid, precis som alla andra bildelar, t.ex. tryck kopplingslamellen, vattenpump eller hjul däck.

Styrväxel (Kuggstång) för MERCEDES-BENZ SLK (R170), NISSAN PATROL GR II Wagon (Y61),

Fel med styrväxeln
  • skadade eller utslitna lager;
  • slitage på remdriften;
  • skador på slangarna;
  • ökat bakslag från ratten;
  • utslitna leder;
  • deformerade styrlänkar;
  • fel med servostyrningen.
Tecken på fel med styrväxeln
  • buller när du svänger med ratten;
  • vibrationer fårn ratten;
  • för hård eller mjuk rotation i ratten;
  • arbetsvätskefläckar;
  • förlorad stabilitet vid höga farter;
  • ratten återgår inte till ursprungsposition efter svängning;
  • ojämn rotationsvinkel;
  • förskjuten ratt.
Orsaker bakom fel med styrväxeln
  • du följer inte driftrekommendationerna;
  • dålig vägbana;
  • användning av lågkvalitativa material och delar;
  • otillräcklig systemsmörjning;
  • luft tränger sig in i servostyrningssystemet;
  • kil i ventilens förbipasseringssystem;
  • deformerade backventiler i fördelaren;
  • kil i slidventilerna;
  • smuts och främmande objekt tränger sig in i systemet.
Diagnostisering

Att testa styrväxeln kräver två personer. Det vanligaste problemet är frispel hos ratten. Vänd ratten tills det tar stopp och kontrollera gapen mellan mekanismerna. Det ska inte vara större än 1-1,5 mm. Utför mätningarna med hjälp av en styrvinkelstestare.

Dessutom ska du kontrollera navens skick, samt länkstängerna och svängstängerna. Kontrollera även skyddshöljenas och fästenas skick.

Du kan kontrollera funktionsdugligheten hos servostyrningen genom att mäta mekanismens tryck. Detta kräver en manometer mellan styrservopumpen och enheten. Motorn startas och körs upp till 1000 varv per minut. Vid maximal rattvridning så bör den hydrauliska servostyrningens optimala tryck ligga på 80-85 kg/cm2.

Ett gång om året så måste du utföra en förebyggande diagnostisering av ditt fordon vilket inkluderar att kontrollera dess skick och avlägsna alla potentiell luft ut ur servostyrningen. Dessutom under denna rutindiagnosistering så ska du återvinna oljemängden samt dra åt alla fästelement som kan ha börjat sitta lösare då.

Reparation och utbyte av styrväxelns olika delar

När du ska laga styrsystemet så måste du plocka isär höljena och avlägsna tätningarna, och sedan koppla ur servostyrningen samt axelfästena. Kontrollera att det inte finns smuts eller främmande föremål i mekanismen. Reparationer kräver en tryckmätare, dynamometer samt det ansträngande samarbetet från två personer.

Mekaniskt deformerade eller utslitna delar kan bytas ut individuellt. Styrservosystemet måste bytas ut helt och hållet vid minsta lilla upptäckta skada.

Våra Kuggstång storsäljare: Styrväxel (Kuggstång) nätet till attraktiva priser