Bil Distributör Rotor, Rotor Fördelarlock Topp kvalitet for en øverste pris
  • Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Distributör Rotor av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1600 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Fördelararm (Distributör Rotor)
  • Bil Fördelararm (Distributör Rotor) Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Rotor Fördelarlock Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Fördelararm (Distributör Rotor) Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Fördelararm (Distributör Rotor) Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Fördelararm (Distributör Rotor) auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Fördelararm (Distributör Rotor) - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Fördelararm (Distributör Rotor)

Distributör rotorn består av en roterande rotor, ett fördelarlock, en kondensor och en brytare. Rotorn ligger direkt innanför tändningsfördelaren och håller på fördelarens axel. Den roterar synkront med vevaxeln och motorn samtidigt som en samordnad drift av hela fordonets tändsystemet. Rotor punktkontakt terminaler trådarna ger en gnista till stiftet i en bestämd ordning.

Distributör kontakter kör strömmen i tändspolen. Som ett resultat överförs den högspända pulsen till gnistor vid det avgörande ögonblicket och alltid med en önskad storlek. Se till att gapet mellan kontakterna är väl justerat och att varje kontakt ger en gnista vid exakt önskad tid och spänning. Med en ökad klyfta kommer gnista utan tvekan att hoppa lite tidigt, och som ett resultat kommer motorn snabbt att slits. När gapet är underskattat kommer gnistan tvärtom att hoppa vid rätt tillfälle. I detta fall kommer blandningen av bränslet och luften inte brinna helt, men den kommer att minska motoreffekten och öka utsläppen av skadliga gaser i atmosfären. Det är oacceptabelt att ha kontakterna permanent stängda eller öppna - den höga spänningen kommer helt enkelt inte att levereras till gnistan.

Om du hittar något fel i fördelaren rotorn måste du ersätta det med ett nytt. Det finns ingen anledning att springa till butikerna eller delar beställa i servicecenter. Du kan vänta på den högra delen i en vecka eller ännu längre. Göra ett inköp på vår online butik och du kommer se att det är snabb, pålitlig och lönsam. Glöm inte att du kan kontakta oss om du behöver byta ut dessa delar som hjullager, bromskraft regulator eller värmeelement.

Fördelararm (Distributör Rotor) för TOYOTA CROWN Sedan (_S1_), JEEP WRANGLER II (TJ), BMW 7 (E32)

Fel med rotor för strömfördelare
  • mekaniska skador på rotorn;
  • rotorn smälter;
  • oxidering på högspänningskontakten;
  • rotorn fastnar;
  • ökat motstånd i rotorn;
  • resistorn brinner upp;
  • felaktig rotationsfrekvens hos rotorn.
Tecken på fel med rotor för strömfördelare
  • plöstliga motorstopp;
  • störningar i motorns alla driftlägen;
  • motorvarvtalet dippar;
  • fordonet startar inte;
  • fordonet rycker vid körning;
  • motorn vajar vid höga motorvarvtal.
Orsaker bakom fel med rotor för strömfördelare
  • långvarig exponering i höga temperaturer;
  • elektriska kretsen felar;
  • sot på högspänningskontakterna;
  • spänningsförändring i systemet.
Diagnostisering

Du utvärderar rotorn för strömdelaren genom att mäta dess rörelsemotstånd. Anslut den till en elektrisk krets på ett mätningsstativ och välj ohmmeter. Standardmotståndet för rotorn hos kontaktlösa tändsystem är 1 kOhm och de med kontakter så ligger värdet mellan 5-6 kOhms.

Kontrollera också motståndets skick. Du kan testa rotorn genom att dra mittråden från höljet till tändfördelaren och den längsgående tändningen och föra den till de ledande stiften i rotorn med avståndet 3 mm.

Om gnistan syns vid kontaktens öppning så är rotorn i gott skick. Du kan visuellt inspektera delen och kontrollera eventuella sprickor och kontakternas tillstånd.

Om så behövs så kan du rengöra kontakterna från plack och/eller oxidering. Utvärdera också gapet mellan kolkontakten och rotorn. Om värdet är större än 1 millimeter så kommer detta att leda till att kolkontakten börjar brinna.

Rotorns kontakter bör ha ett högsta avstånd på 0,45 mm för optimal funktionsduglighet.

Byta ut rotor med strömfördelare

Du lagar inte rotorn med strömfördelare då detta är en så kallad förbrukningsvara, så du byter bara ut denna del.

Du installerar en ny sådan här slags del genom att först skruva loss fördelarens fästelement och avlägsna dess hölje. Dra sedan rotorn mjukt uppåt (så du inte skadar kontakterna) för att avlägsna den.

Om rotorns styrdelar har skadats så måste du byta ut hela fördelaren när du väl ändå håller på så att säga.

Våra Distributör Rotor storsäljare: Rotor Fördelarlock nätet till attraktiva priser