Generator SKODA FABIA
Generator SKODA FABIA modeller till de bästa priserna
Generator SKODA FABIA: användbar information
-
Delar som bör bytas ut samtidig som en del av ett servicekit
- Kolborste, generator
- Multirem
- Startmotor
- Kilrem
- Renoveringssats, bromsok
- Drivremssats
- Spännskruv, generatorhållare
- Laddningsregulator
- Spännrulle, aggregatrem
- Remspännare
- Styrrulle, drivrem
- Lägsta pris 893,00 kr
- Högsta pris 12152,00 kr
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar SKODA FABIA Dynastart av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2000 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb leverans
Leveranssätt
-
Förteckning över tillverkare: Dynamo SKODA FABIA:
Vilka är de vanligaste generatorfelen i Skoda Fabia?
Det finns två typer av fel som kan uppstå: elektriska och mekaniska. Det första fallet kan involvera utslitna borstar, en öppen eller kortsluten lindning eller en trasig diodbrygga eller spänningsreglerare. I det senare fallet kan det förekomma deformationer och försämringar av fästena, höljet, lagren, borstfjädrarna, frihjulskopplingen och andra element i monteringen.
Hur testar jag den här enheten på mitt fordon?
Komponenten kan testas med hjälp av en multimeter. Du mäter spänningen vid batteripolerna. När motorn är avstängd ligger de normala avläsningarna mellan 12,5 och 12,8 V. När motorn är igång måste mätinstrumentet visa ett värde mellan 13,8 och 14,5 V. I moderna fordon kan resultaten dock ligga lite högre än denna övre gräns. Samtidigt kan resultat under 13,8 V vara ett tecken på en defekt komponent. För omfattande tester krävs specialutrustning och nödvändiga färdigheter.
Hur byter jag ut generatorn på min Skoda Fabia?
För detta ändamål kommer du att behöva följande verktyg:
- hylsor på 8 och 13 mm
- u-ringnyckel (16 mm)
- en spårskruvmejsel.
Monteringen kan fästas på motorblocket på olika sätt beroende på fordonets version. För att installera den använder du instruktionerna i bilens verkstadshandbok. Stegen kan se ut ungefär som följer:
- Ta loss batteriets minuspol.
- Ta bort multiremmen efter att ha vridit om spännrullens mittre skruv medurs.
- Knäpp loss kontakten för att lossa kablaget från komponenten.
- Ta bort isoleringslocket från muttern som håller fast elkabeln och lossa fästet.
- Koppla bort strömkabelns terminal från den positiva utgången och flytta kabeln åt sidan.
- Lossa muttern och ta bort fästet som håller fast kablaget.
- Lossa två bultar som fäster generatorn på motorn och demontera den gamla komponenten.
- Installera den nya delen i omvänd ordning.
Varning! Rotera vevaxeln ett par gånger för att se till att multiremmen är ordentligt installerad på remskivorna.