catalog_tyre_img_alt
Vänligen väntadotted
Kundvagn
#
94-5977
Din kundvagn är tom

Fjädrar bil fram och bak

Bil Fjäder fram och bak, fram (vänster och höger), bak (vänster och höger) högsta kvalitet till schyssta priser

Fjädrar för andra biltillverkare

  • Fjädrar VOLVO fram och bak pris
  • Fjädrar VW fram och bak pris
  • Fjädrar BMW fram och bak pris
  • Fjädrar AUDI fram och bak pris
  • Fjädrar MERCEDES-BENZ fram och bak pris
  • Fjädrar FORD fram och bak pris
  • Fjädrar TOYOTA fram och bak pris
  • Fjädrar RENAULT fram och bak pris
  • Fjäder PEUGEOT fram och bak original
  • Fjäder OPEL fram och bak original
  • Fjäder SKODA fram och bak original
  • Fjäder SAAB fram och bak original
  • Fjäder KIA fram och bak original
  • Fjäder NISSAN fram och bak original
  • Fjäder CITROËN fram och bak original
  • Fjäder HYUNDAI fram och bak original
  • Spiralfjäder fram och bak FIAT pris
  • Spiralfjäder fram och bak SUBARU pris
  • Spiralfjäder fram och bak MITSUBISHI pris
  • Spiralfjäder fram och bak HONDA pris
  • Spiralfjäder fram och bak MAZDA pris
  • Spiralfjäder fram och bak CHEVROLET pris
  • Spiralfjäder fram och bak SEAT pris
  • Spiralfjäder fram och bak SUZUKI pris
  • Fjäder MINI
  • Fjäder JEEP
  • Fjäder PORSCHE
  • Fjäder LAND ROVER
  • Fjäder DACIA
  • Fjäder CHRYSLER
  • Fjäder LEXUS
  • Fjäder ALFA ROMEO
  • Fjäder JAGUAR
  • Fjäder TESLA
  • Fjäder DODGE
  • Fjäder IVECO
  • Fjäder FORD USA
  • Fjäder ISUZU

Fjädrar för bilar

Fjädrar ENLIGT TYP

  • Bästa pris
    Bildelaronline24.se garanterar Fjäder av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Låga fraktkostnader
    Fraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2100 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning Spiralfjädrar av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Fjädrar fram och bak
  • Bil Spiralfjädrar fram (vänster och höger) reservdelar betalades via Paypal
  • Till din Bil Stötdämpare fjäder byta bak (vänster och höger) reservdelar betalades via Visakort
  • Fordon Framfjäder och bakfjäder fram och bak reservdelar betalades via MasterCard
  • Discover
  • Fjäder för din bil Reservdelar betalades via American Express
  • Bil Skruvfjäder fram (vänster och höger) reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Köpa reservdelar och betala med Trustly
  • Bil Skruvfjäder auto reservdelar betalades via Bankoverforing
Hitta färska bildelar erbjudanden till Fjädring / dämpning
  • Stötdämpare bil pris

    Stötdämpare

  • Fjäderbenslagring bil kostnad

    Fjäderbenslagring

  • Luftfjädring bil pris

    Luftfjädring

  • Bälgar, luftfjädring bil kostnad

    Bälgar, luftfjädring

  • Sänkningssats bil pris

    Sänkningssats

  • Dammskydd stötdämpare & genomslagsgummi bil kostnad

    Dammskydd stötdämpare & genomslagsgummi

  • Bladfjäder bil pris

    Bladfjäder

  • Väghållningssats bil kostnad

    Väghållningssats

  • Fjädersäte bil pris

    Fjädersäte

  • Tryckackumulator bil kostnad

    Tryckackumulator

  • Montering, stötdämpare bil

    Montering, stötdämpare

  • Hållare till stötdämpare bil

    Hållare till stötdämpare

Byt ut en bildelar som Fjädrar - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Fjädrar

Fel med fjädrar

  • fjädern blir deformerad;
  • skador på kantproppen;
  • lösa skruvar;
  • fel på övre bladfjädern;
  • korrosion;
  • brutna delar;
  • slitage på fjäderbultar och bussningar.

Tecken på fel med fjädrar

  • fjädrarna går ofta sönder;
  • konstiga oljud;
  • periodvisa sladdningar;
  • ökad styvhet i fjädringen;
  • fordonet rullar åt ena sidan;
  • försämrad fordonsgång.

Orsaker bakom fel med fjädrar

  • aggressiv körstil;
  • fuktpåverkan på delen;
  • överbelastad lastkapacitet ofta;
  • dålig tajming av underhåll;
  • fordonets körs på lågkvalitativa vägbanor.

Diagnostisering

Kontrollera fjädrarnas skick efter varje 10 000 km i körsträcka. Vänd dig till experter för att utföra detta. Först måste delen avlägsnas för att kunna kontrolleras. Detta görs på specialställning lämpad för just detta ändamål. Effektivare metod för diagnostisering är att ställa fordonet på trumstativ. Låt experter få snabbt avgöra om delen har defekter eller inte och vilka åtgärder som måste vidtas beroende på vad som upptäcks.

Laga fjädrar

Du förhindrar fel från att uppstå genom att förnya delens färg och smörja in dess bladkontakter. Detta undviker fjäderbultar från att lossna. Om bultarna felar vid rörelse så rekommenderas det att stanna och sätta en järnstav eller en skruvmejsel mellan dem för att sedan binda ihop stången med en tråd för att sedan ta fordonet till en bensinmack. Om bladfjädrarna går sönder på vägen dit (metallgnissel antyder det) så ska du placera två skiftnyckel ovanpå och nedanför de trasiga bladen. Bind ihop strukturen med hjälp av en tråd mycket försiktigt och ta dig mycket försiktigt till bensinmacken utan att hamna i gupp på vägen dit.

Laga och byta ut fjädrar

Om delen inte kan lagas så måste du byta ut den med hjälp av följande steg:

  • Lossa på skruvarna;
  • Koppla från stötdämparen;
  • Lyft upp bilen för att kunna lätta på fjädrarna;
  • Demontera bulten, fjädern och stödbrickorna;
  • Ta bort fjädern;
  • Ta bort gångjärnen från fjäderskorna;
  • Rengör delen från smuts eller rost vid behov;
  • Inspektera leder, bultar, byglar och brickor;
  • Om enhetens delar inte behövs bytas ut så kan du installera dem på en ny fjäder;
  • Installera den nya delen.

Fjädrar ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation

Fjäder väljare till

FAQ: Vanliga frågor och svar
Vad är syftet med mellanlägg i stötdämpningens fjädring? Vilka olika typer finns det och vad är deras för- och nackdelar.

Mellanlägg för fjädringen behöver oftast monteras om bilen regelbundet lastas tungt eller körs i terräng (offroad). I de fallen kan den tunga belastningen leda till att fjädrarna snabbt slits ut, vilket resulterar i att fordonets frigångshöjd reduceras.

Mellanlägg kan vara tillverkade i olika material:

  • Aluminium: dessa är utformade för tung belastning och motståndskraftiga mot korrosion. Vanligtvis är de också de dyraste. De passar bäst på den främre axeln.
  • Plast: dessa är inte känsliga för korrosion och har en relativt lång livslängd.
  • Polyuretan: dessa är elastiska och deformeras inte vid stötar. De här elementen är både prisvärda och hållbara. Precis som sina motsvarigheter i plast, passar de perfekt för den bakre axeln.
  • Gummi: dessa är billiga, men inte lika starka eller hållbara som de i polyuretan.
Vilka mellanlägg till fjädringen bör man välja?

Beroende på syftet eller delarnas styrka, är de indelade i:

  1. Standard: de monteras på bilen under tillverkningsprocessen och är utformade för användning under normala förhållanden.
  2. Förstärkta: de klarar av höga belastningar. De låter bilen hantera terrängkörning mer effektivt, klarar tung last eller transport med släpvagn.
  3. För ökad frigångshöjd: de är lämpliga för fordon som ofta används i terräng.
  4. För reducerad frigångshöjd: de ändrar tyngdpunkten och gör fordonet mer stabilt vid manövrering och styrning. De är populära bland de som gillar en mer sportig körstil.

Montering av nya delar kan förbättra bilens körprestanda. Exempelvis kan förstärkta komponenter på den främre axeln minimera att bilen kränger vid inbromsning. Mindre styva delar på den bakre axeln förhindrar överstyrning.

Hur tar jag bort och byter ut mellanlägg i fjädringen?

Att byta ut de här delarna är ett ganska komplicerat och tidskrävande arbete. Vi rekommenderar att man överlåter arbetet till professionella bilmekaniker på en verkstad. Om du bestämmer dig för att byta ut de här komponenterna på egen hand, kommer du att behöva:

  • en fjäderspännare;
  • en uppsättning block- och ringnycklar;
  • en lyftanordning för bilen.

Kom ihåg! Följ säkerhetsföreskrifterna och biltillverkarens rekommendationer när du utför arbetet. Byt ut bägge delarna på båda sidorna på var axel, då de har ungefär samma livslängd. Arbetet med att byta delar på den främre och bakre axeln kan skilja sig åt.

Om fjädern är monterad på ett fjäderben, bör du säkra den med fjäderspännaren. Skruva loss stötdämparens övre fäste och lyft upp bilen. Därefter kopplar du bort de undre fästena från länkarmen eller hjulspindeln. Om delen är separat monterad och skild från fjäderbenet, skruva då loss den från chassit och länkarm eller hjulspindel. Ersätt den med en ny del och återmontera komponenterna i omvänd ordning.

Var mycket noggrann när du använder fjäderspännaren. Om den är felinställd, eller inte ordentligt fäst, kan det leda till skador på såväl bil som person. Kör en testrunda efter att delarna har bytts ut. Korrekt monterade delar kommer inte att ge ifrån sig knackande eller rasslande ljud.