Fjädring / dämpning bil
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Fjädring / dämpning av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2100 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb leverans
Leveranssätt
Letar du efter Fjädring / dämpning till din fordon?
Fjädringen
Fel med fjädringen
- slitage eller skadade stötdämpare;
- deformering eller skador på upphängningsarmarna;
- skador på fjädringens kulleder;
- slitage på krängningshämmaren;
- deformering av sidofältet;
- slitage eller skador på tysta block.
Tecken på fel med fjädringen
- onormala ljud under fordonet under körning;
- rullar åt sidan;
- drar åt ena sidan under körning;
- vibrationer under körning i snabba farter;
- delvis förlust av fordonsstyrning när du svänger och bromsar;
- fel i bromssystemet;
- oljeläckage under bilen.
Orsaker bakom fel med fjädringen
- du följer inte rekommenderade driftregler;
- påverkan från fukt och stora temperaturförändringar;
- användning av lågkvalitativa förbrukningsvaror, oljor och reservdelar;
- lösa fästelement i stötdämparen;
- kränkning av drivaxlarnas parallella ordning;
- olika dämpkrafter från stötdämparna;
- olika däcktryck;
- fel i bromssystemet;
- fel eller slitage i fjädrarna;
- felaktig hjulbalans;
- lösa hjulfästelement;
- frånvaro eller låg mängd smörjmedel i systemet;
- kränkning av hjulens justering;
- slitage på dammskydd och tätningarna.
Diagnostisering
Det behövs två personer för att analysera fjädringssystemet. Först kontrolleras systemnoder som ofta drabbas: stötdämpare, kulleder, stabiliseringsstänger och styrlänkar, samt drivknutar.
Fyll på oljenivån i systemet vid jämna mellanrum och kontrollera lagrens skick.
Kontrollera efter eventuella frispel och stabiliseringar hos fordonet vid rullning. Du hör klickljud när det är för mycket frispel hos fordonet. Om du hör detta ska du kolla alla dammskydd och tätningar. Genomför komplett analys av fjädringssystemet efter varje 50 000-70 000 km i körsträcka.
Reparation och utbyte av fjädringsdelar
Alla fjädringsdelar slits ut ojämnt så du måste bara byta ut hela fjädringssystemet vid allvarliga olyckor eller kraftiga stötar underifrån.
Det är tillåtet att alla metalldelar deformeras lite, det vill säga, en krökning på högst 10% från dess ursprungliga tillstånd. Det är bäst dock om de är båda raka så ofta som möjligt.
Det krävs särskilda förkunskaper, specialverktyg och hjälp från flera personer samtidigt för att kunna laga och byta delar ur fjädringssystemet. Därmed ska detta utföras endast i dedikerade verkstäder. Det är obligatoriskt att utföra diagnostik för närliggande fjädringsdelar om du upptäcker en skada på enbart en separat del först.
Användbara tips om funktion, felorsaker, felsökning och utbytesintervall