catalog_tyre_img_alt
Vänligen väntadotted
Kundvagn
#
80-4090
Din kundvagn är tom

Stötdämpare – felsymptom, kostnader och bytesintervall

3834 Visningar

Att bilar har stötdämpare kommer nog inte som en nyhet för någon. Många är dessutom väl bekanta med vad stötdämpare är, samt vad de fyller för funktion. Något som man kanske däremot har lite sämre koll på är vad en trasig stötdämpare ger för symptom, och vad det kostar att byta stötdämpare. Detta är precis vad vi ska utforska i denna artikel!

Tecken på att dina stötdämpare är dåliga

Tecken på att dina stötdämpare är dåliga

Om ens stötdämpare fungerar precis som de ska så tänker man inte särskilt mycket på dem. Det ser då till att man färdas bekvämt och stabilt, utan kraftiga stötar eller skakningar som annars hade kunnat bli väldigt frustrerande.

Stötdämpare som är defekta på ett eller annat sätt kan däremot ge upphov till väldigt märkbara problem. Det kan också vara farligt att köra runt med trasiga stötdämpare, då man tappar mycket kontroll samt riskerar att råka ut för självsvängning och andra liknande bekymmer.

Trasiga stötdämpare – symptom

För att kunna vara proaktiv och byta stötdämpare som börjar bli dåliga innan de går av helt behöver man känna till vilka sorts symptom dåliga stötdämpare uppvisar. Några av de vanligaste är exempelvis:

  • Däck som slits ojämnt. Om du märker att ett eller flera däck slits betydligt mer än de andra så kan det vara på grund av dåliga stötdämpare. Det finns även flera andra anledningar till ojämnt däckslitage, men det är alltjämt någonting som är bra att vara uppmärksam på.
  • “Klonk”-ljud då du kör över gupp eller vägbulor. Detta kan hända både när stötdämparfästet och själva fjädern felar. I bästa fall kan det exempelvis vara så att en sten eller liknande fastnat i fjädern, så att det räcker med att rengöra bil fjädern.
  • Du känner av vägen mer än vanligt. När stötdämparna fungerar som de ska märker man inte varje liten bula och grop i vägen. Om du känner av sådant mer än tidigare, och upplever att bilen inte går lika bekvämt, kan det bero på att delar av stötdämparen är slitna.
  • Stötdämpare som läcker olja. Tätningar och packningar i dina stötdämpare slits över tid, och ibland kan det resultera i att stötdämparna börjar läcka. Detta kan över tid leda till stora problem, samt även ge nedslag vid besiktning.

Att din bil uppvisar något av dessa symptom behöver inte automatiskt betyda att du måste byta stötdämpare, men det är tecken som bör tas på allvar och undersökas vidare.

När ska man byta stötdämpare

När ska man byta stötdämpare?

Om du noterar några av de problem vi tar upp här ovanför hos din bil, och lyckas bekräfta att det är just stötdämparna som är orsaken, så är det förstås hög tid att byta ut dem.

Det finns också vissa generella rekommendationer för när man bör byta stötdämpare, även om de inte börjat ge uppenbara bekymmer riktigt än. Dessa rekommendationer kan dock variera kraftigt mellan märken och bilmodeller, varför det är svårt att ge något allmängiltigt intervall.

Att byta stötdämpare kan ha fördelar för bilens prestanda

Vissa rekommenderar ett byte efter 8 000–10 000 mil, medan andra kör sina bilar betydligt längre än så utan någon tydlig förändring av dämpning och köregenskaper. Även om dina stötdämpare inte är trasiga så kan de börja kännas lite “svampiga” om de varit med länge.

Det kan också bli aktuellt att byta stötdämpare om man vill förbättra prestandan hos sin bil, eller förändra dess egenskaper. Det är till exempel populärt att sänka sin bil, både av estetiska skäl och för att få förbättrad väghållning.

Byta stötdämpare själv eller inte?

Att byta stötdämpare kan vara lite klurigt. Många känner sig bekväma med att byta de bakre stötdämparna, då det tenderar att vara betydligt enklare än att byta dämpare på framaxeln. Hur komplicerat bytet blir beror också på vad du kör för bil – att byta stötdämpare för Volvo V70 kan exempelvis vara enklare än det är på andra Volvomodeller.

Känner du dig osäker kan det vara skönt att lämna in bilen på verkstad, för att kunna vara trygg i att allt blir rätt. Men bestämmer du dig för att genomföra bytet själv, och ska byta de främre dämparna hos en framhjulsdriven bil är det viktigt att ha rätt stötdämparverktyg och fjäderverktyg.

Byta stötdämpare – pris

Byta stötdämpare – pris

Även om det bara är en av dina stötdämpare som är defekt så ska de alltid bytas parvis. Byter du stötdämpare vänster fram ska du även byta höger fram, och vice versa. Detta gör att priset för att byta stötdämpare blir lite högre än man kanske initialt har tänkt sig.

Man kan räkna med någonstans från 2 000 kronor och uppåt för att byta stötdämpare på verkstad. Det billigaste är att byta stötdämpare bak, då det som tidigare nämnt går snabbast och är minst komplicerat. Behöver du byta de främre dämparna eller både byta stötdämpare bak och fram så tenderar priset att bli desto högre.

Sammanfattning

Stötdämparna i en bil gör mycket för komforten och säkerheten när vi färdas. När de inte fungerar som de ska blir det därför påtagligt. Några vanliga symptom på defekta stötdämpare är exempelvis att dina bil däck slits ojämnt eller att bilen ger ifrån sig oljud när du kör över gupp.
Att byta stötdämpare på verkstad brukar kosta från 2 000 kronor och uppåt. Genomför man bytet på egen hand så kan kostnaderna hållas nere kraftigt, och svårighetsgraden för detta varierar beroende på vilka dämpare det är du ska byta ut.