
Bilens aktiva och passiva säkerhetssystem: Hur systemen fungerar och hur de skiljer sig åt
Dagens moderna bilar är utrustade med en mängd säkerhetssystem som arbetar tillsammans för att skydda förare och passagerare. Dessa system delas in i två huvudkategorier: aktiva och passiva säkerhetssystem.
Vad menas med aktiva och passiva säkerhetssystem?
De aktiva säkerhetssystemen är som bilens intelligenta vakthundar, ständigt på alerten för att förhindra olyckor och hjälpa föraren att behålla kontrollen. De passiva systemen fungerar däremot som osynliga skyddsänglar, redo att träda in och mildra skadorna när en kollision är oundviklig. Tillsammans bildar de ett oslagbart team som ser till att varje resa blir så säker och trygg som möjligt.
Vad är aktiva säkerhetssystem?
Bilens aktiva säkerhetssystem är utformade för att hjälpa föraren att behålla kontrollen över fordonet genom att övervaka körförhållanden och automatiskt ingripa vid behov. De kallas också förarstödssystem. Från ABS (antiblockeringssystem) och ESP (elektronisk stabilitetskontroll) till AEB (automatisk nödbromsning) och ACC (adaptiv farthållare) – dessa är några av de viktigaste funktionerna.
ABS-bromsar
ABS-bromsar förhindrar att hjulen låser sig vid kraftig inbromsning, vilket gör att föraren kan bibehålla styrkontrollen över bilen. De hjälper till att förkorta bromssträckan och minskar risken för att bilen sladdar, särskilt på hala vägar. Enligt NTF (Nationella Trafiksäkerhetsförbundet) minskar ABS-bromsar risken för olyckor med uppskattningsvis 10 procent. Högkvalitativa ABS-sensorer spelar en viktig roll i detta system.
Antisladdsystem
Den elektroniska stabilitetskontrollen (ESP – kallas ibland ESC) eller antisladdsystemet känner av när fordonet börjar tappa greppet, till exempel vid svängar eller på hala vägar, och justerar då automatiskt bromsarna på ett eller flera hjul för att återfå stabiliteten och förhindra sladd. Sedan 2009 utrustas i stort sett alla nya personbilar i Sverige med ESP, vilket beräknas minska olycksrisken med över 50 procent på våta vägar och med 20 procent på alla väglag (källa: NTF).
Automatisk nödbromsning
Systemet för automatisk nödbromsning (AEB) använder sensorer och kameror för att övervaka vägen framför fordonet och upptäcka potentiella hinder, såsom andra bilar eller fotgängare. Om föraren inte reagerar i tid, aktiverar AEB bromsarna automatiskt för att minska hastigheten eller stoppa bilen helt. Ett exempel på en AEB-funktion är Volvo City Safety som är placerad i vindrutan på en Volvo V70 och andra modeller.
Adaptiv farthållare
ACC, som ibland kallas Dynamic Cruise Control, justerar automatiskt bilens hastighet med hjälp av radar och sensorer för att hålla ett säkert avstånd till fordonet framför. Med ACC kan föraren fokusera mer på omgivningen och mindre på hastighetsreglering, vilket ger stor hjälp och avlastning, särskilt vid långkörningar.
Vad är passiva säkerhetssystem?
De passiva säkerhetssystemen, som även går under namnet krocksäkerhetssystem, arbetar i bakgrunden för att minimera följderna och risken för personskador när kollisionen väl är ett faktum.
Säkerhetsbälte
Att alltid använda bilens säkerhetsbälten under färd är en enkel åtgärd som räddar liv. I Sverige är det lag sedan 1988 att alla i bilen ska använda bilbälte. Trepunktsbältet halverar risken för allvarliga skador vid krock. Genom att fördela krafterna från en kollision över kroppens starkare delar skyddar säkerhetsbältet både mot att kastas ur fordonet och mot kraftiga stötar.
Airbags
Airbag blev standardutrustning i många nya bilar från 1990-talet och ska ses som ett komplement till säkerhetsbältet. I nyare bilar finns vanligtvis tre typer av krockkuddar: en för föraren, en för passageraren samt sidokrockkuddar. Syftet med dessa är att skydda förare och passagerare vid en kollision genom att snabbt fyllas med luft och dämpa stötar.
Säkerhetssystem i symbios
Utöver de vi redan nämnt finns det många andra säkerhetsfunktioner som bidrar till en säkrare körupplevelse. Bilens sidospeglar är ett exempel på en enkel men viktig komponent som förbättrar förarens sikt och medvetenhet om omgivande trafik. Genom att kombinera dessa olika aktiva och passiva säkerhetssystem kan vi alla känna oss tryggare då vi färdas på vägarna.
Mest populära produkter i ämnet: