Bromsok bil fram och bak
Bromsok för andra biltillverkare
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Bromsok av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2000 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
Bromsok katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Bromsok - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Bromsok
- bromsoket har felaktig startpunkt;
- slitage, mekaniska skador och korrosion på bromsokets fästen;
- deformering av bromsoket;
- kolven i bromsoket sitter fast;
- slitage på bromsokets kuddar;
- skador eller deformering på fästena;
- fel i kolvarna.
- ojämn inbromsning;
- knackljud i fjädringen, som försvinner vid inbromsning;
- konstiga ljud vid inbromsning (vissel, skallring, knak);
- hjulen vibrerar när bromspedalen trycks ner;
- fordonet dras åt ena sidan vid inbromsning;
- bromsarna fastnar.
- användning av lågkvalitativa smörjmedel och reservdelar;
- användning av felaktig eller ej kompatibel smörjmedel ihop med delarna;
- glappa fästen hos bromsoken;
- luft kommer in i bromssystemet;
- föroreningar eller främmande objekt kommer in i systemet;
- felaktig installation och justering av bromsoket;
- aggressiv körstil.
Bromsoket måste diagnostiseras minst en gång i månaden. Detta kan du göra genom att accelerera ditt fordon upp till 60-80 km/h på en jämn och torr vägbana. Bromsa sedan in efter accelerationen. Inbromsningen bör vara jämn, smidig och tyst.
Kontrollera också smörjmedlet i systemet, såväl som dess fästelement. Detaljerad analys genomförs av ett proffs. Detta kräver då fullständig avlägsning av fett och bromsvätska från systemet. Utför alltid komplett diagnostik av bromssystemet efter varje 15 000-20 000 km i körsträcka. Kom också ihåg att främre bromsok slits ut 2-3 gånger snabbare än de bakre bromsoken.
Reparation och utbyte av bromsokBromsoket är en mycket slitstark del så det är väl investerat i både tid och pengar att reparera dem då och då. Börja med att koppla bort delen och använd dig av en sandblästring på en dedikerad verkstad för att göra den helt fri från olja och bromsvätska. Efter detta måste du kalibrera om delen samt installera nya tätningar.
Vid allvarliga eller svåra skador så måste du byta ut hela bromsoket. Detta överlämnar du åt proffsen eftersom hela bromssystemets prestanda beror på hur korrekt utförd installation har varit.
Bromsok väljare till
Flytande bromsok används i de flesta bilar. De är kompakta, samt lätta att underhålla och reparera. Men de är dåligt skyddade mot fukt och smuts, vilket orsakar rost. Dessutom är den här typen av ok känsligare för stötar och vibrationer.
Tyngre fordon och sportbilar är utrustade med fasta ok. Nackdelen med denna typ av mekanism är det högre priset och de dyra underhållskostnaderna. De håller längre, går inte sönder lika lätt och ger en bättre bromsverkan.
Särskilda smörjmedel (s.k. bromsoksfetter) finns tillgängliga på sprayburk eller som som pasta. De kan delas upp i tre grupper:
- Kopparpasta, som tål höga temperaturer, innehållande metalltillsatser. De appliceras på bygeln, på distansbrickorna för antignissel och på baksidan av bromsbeläggen.
- Värmetåliga smörjmedel, som är mineraloljebaserade. De är lämpliga för att smörja styrstiften i bromsarna och fungerar bra under måttlig belastning.
- Smörjmedel, baserade på syntetolja. De är avsedda för applicering på delens alla rörliga element.
Valet av ett specifikt smörjmedel beror på din körstil. Exempelvis så utsätter en sportig körstil bromssystemet för hög belastning och resultatet är att det blir överhettat. I det fallet bör du välja ett smörjmedel som är tåligt mot höga temperaturer. Andra typer av smörjpastor är mer lämpliga för en lugnare körstil.
Arbetsförfarandet kan skilja sig beroende på fordonsmodell. Följ reparationsinstruktionerna för just din bil. Vanligtvis är förfarandet enligt följande:
- Öppna motorhuven.
- Skruva loss locket till bromsvätskans tank.
- Hissa upp bilen.
- Ta bort hjulet.
- Koppla bort bromsslangen från stötdämparens fjäderben och sätt en slangklämma (för bromsslang) på den.
- Skruva loss slangen från oket.
- Dra bort bromsbeläggen från skivan
- Skruva loss bromsokens fästen och ta bort det.