Bromsbelägg bil fram och bak
Bromsbelägg för andra biltillverkare
Bromsbelägg för bilar
Bromsbelägg ENLIGT TYP
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Bromsklossar av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2100 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
Bromsbeläggsats katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Bromsbelägg - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Bromsbelägg
- onödigt slitage på materialet;
- ojämnt slitage;
- repor, sprickor eller avskalningar från beläggen;
- sprickor eller mekaniska skador på bromsbelägget;
- deformering på bromsbelägget.
- sigifnikant ökad bromssträcka;
- visselljud vid inbromsning;
- förändrad fordonsbana vid hård inbromsning;
- vibrationer eller ryck i hjulen vid inbromsning;
- material sticker ut från bromsbacken.
- du följer inte delens användningsrekommendationer;
- sportig körstil;
- smörjmedel eller smuts kommer in i bromsbelägget;
- användning av lågkvalitativa förbrukningsvaror;
- glappa bromsbelägg;
- du installerar fel slags bromsbelägg.
Du kan kontrollera bromsbeläggen genom att mäta dess tjocklek och kontrollera dess strukturella tillstånd. Den minsta tillåtna tjockleken hos bromsbelägg är 2 mm. Beläggens ytor ska vara släta, utan flisor eller sprickor. De deras slitage bör också vara likvärdiga.
Du kan också kontrollera bromsprocessen. Accelerera fordonet upp till 60-80 km/h på en plan och torr vägg och bromsa in. Under normala förhållanden så ska bromssträckan vara jämn. Om du varken hör slipningar eller vissel från bromsarna så innebär det att de är i gott skick.
Fullständig inspektion av bromsbeläggen utförs efter varje 10 000-15 000 hos den dedikerad verkstad eller bensinmack.
Reparation och utbyte av bromsbeläggNumera så lagar du inte bromsbelägg. Självfallet så kan mekaniker byta ut friktionsbeläggen hos beläggen men detta är bara onödigt och dyrare än att bara köpa ett par nya bromsbelägg och byta ut dessa mot de gamla. Detta kommer då göra att du vinner i längden på att välja att köpa nya istället för att bara försöka laga de gamla.
Det är viktigt att utbytet av bromsbelägg utförs noga och exakt så därför ska du alltid överlämna det till experterna. Kör aldrig med gamla bromsbelägg. Se till att alltid byta ut bromsbeläggen efter varje 15 000-20 000 kilometer i körsträcka.
Användbara tips om funktion, felorsaker, felsökning och utbytesintervall
Bromsbelägg ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation
Bromsklossar väljare till
Livslängden beror på följande faktorer:
- Tillverkningsteknik och material. Keramiska delar har vanligtvis en längre livslängd än organiska.
- Fordonets vikt. Belägg monterade i kompakta småbilar, bibehåller sin driftsduglighet betydligt längre än de i tunga stadsjeepar.
- Förarens kompetens och körstil. Brist på kunskaper om hur man motorbromsar, och en frekvent användning av bromspedalen kommer leda till förtidig utslitning av delarna. I synnerhet kan en sportig körstil reducera deras livslängd med upp till 50%.
- Bromsskivornas skick. Ojämnt slitage, spår och rostfläckar på deras yta har en negativ effekt på bromsbeläggens livslängd.
- Monteringssida Belägg på den främre axeln kan fungera bra i 25 000–40 000 kilometer, och de på den bakre axeln i upp till 60 000 kilometer.
Enligt internationella standarder bör bromsbeläggen på en axel bytas ut tillsammans och bör inte bara vara av samma märke utan även från samma tillverkade parti. Detta innebär att du bör köpa dem som ett set. I regel innehåller de 4 delar – två för var hjul på en axel.
Behovet för att byta ut dem indikeras av en mekanisk- eller elektronisk slitageindikator. Om den mekaniska slitageindikatorn aktiveras, kommer du höra ett skrikande ljud, medan en elektronisk indikator tänder en varningslampa på instrumentbrädan. Dessutom bör du kontrollera skicket på delarna när något av följande inträffar:
- försämrad bromsverkan;
- bromsvätskans nivå har sjunkit;
- ratten vacklar och skakar vid låga hastigheter;
- damm och metallspån syns på de mekanismens delar.
Den mest exakta indikatorn för graden av slitage är tjockleken på friktionsbeläggningen. De kan mätas med ett skjutmått och jämföras med de värden som specificeras i den tekniska dokumentationen, som föreskrivs av biltillverkaren.
Arbetet för ett utbyte är relativt enkelt och kräver inte någon professionell utbildning eller specialverktyg. Läs bilens servicemanual noga och se på instruktionsvideor från erfarna bilmekaniker. I de flesta fall består arbetets gång av följande steg:
- Öppna motorhuven och lossa på tanklocket till bromsvätskan.
- Hissa upp bilen.
- Ta bort hjulet.
- Skruva loss bromsokets fäste.
- Dra bort beläggen från skivan.
- Ta bort bromsoket.
- Byt ut delarna i par.
- Tryck in bromsokets kolv.
- Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
- Lufta systemet genom att trycka på bromspedalen ett par gånger.
Nymonterade delar kan ge ifrån sig ett lågt oljud, om beläggningen från fabrikens skyddande ytbeläggning ännu inte slitits ut. Dessutom kan skrikande och rasslande ljud orsakas av:
- felaktig montering;
- dålig kvalitet på friktionsmaterialet (slitytan);
- bromsskivans och beläggens material är inte kompatibla;
- vatten, lera, sand eller stenar har tagit sig in på skivorna;
- överhettning av bromsarna;
- brist på smörjmedel för bromsokets styrstift.