• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Kamaxel av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Kamaxel
  • Bil Kamaxel Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Kamaxel Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Kamaxel Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Kamaxel Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • payment_Bankoverforing_brand

Byt ut en bildelar som Kamaxel - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Kamaxel

Kamaxel är den viktigaste komponenten i kamrem mekanism som används för att synkronisera både intag och stroke produktion av sitt arbete. Idag nästan alla moderna bilmotorer kamaxeln är placerad på toppen av cylindertoppen och är förbunden med en vevaxel tandhjul, remskiva eller kedja kuggremmen. Detta möjliggör roterar med en frekvens två gånger mindre än den föregående tillåtna platsen versionen.

I äldre bilar kamaxel var belägen tvärtom vid botten av cylinderhuvudet. Kamaxel är hjärnan i bilmotor, som bestämmer typen av motorns drift, nämligen höjning och varaktighet av ventiler öppning.

På grund av det faktum att antalet kammar matchar antalet både inlopps-och avgasventiler i bilmotorer, öppnas individuellt kammen ventilen, driver hävarmen pusher, sedan "kör bort" från det och returfjädern stänger ventilen. Det finns flera konfigurationer av motorns cylindrar: i linje, som har ett par av ventiler per cylinder och en kamaxel, V-formade och motsatta, som innefattar en kamaxel i vee av motorn eller två kamaxlar i halv block.

Som praxis visar, är det allvarligaste problemet med denna bil del fastnar i ventilerna. Anledningen till detta är användningen av en låg kvalitet bränsle eller olika problem natur med ventilfjädrar. Också vanliga orsaker till misslyckande är dysfunktion av de hydrauliska kompressorer och rörelsefog.

I händelse av fel på denna mekanism den mest optimala är att beställa en ny del på nätet. Utöver kostnaden för delar, vilket är betydligt lägre än i konventionella butiker eller verkstäder, är en annan fördel att beställa på nätet ett mångsidigt utbud av reservdelar till din bil, till exempel bromsskivor eller element.

Kamaxel för BMW 7 (E32), LEXUS GS (UZS161, JZS160), MITSUBISHI OUTLANDER II (CW_W)

Fel i kamaxeln
  • slitage eller skada på kamaxelns remskiva;
  • slitage på kamaxelns drivrem;
  • skada eller slitage på kamaxelns kammar;
  • slitage på lager;
  • deformering i kaviteten och ytan hos axeln;
  • slitage på nyckeldelar;
  • försämring i axeltapparna;
  • slitage på gängarna.
Tecken på fel i kamaxeln
  • motorn funkar i inget körläge alls;
  • du byter inte ut delarna i tid;
  • signifikant försämring i motoreffekt;
  • konstiga ljud i kamaxelns drivning;
  • skottljud i ljuddämparen;
  • sjunkningar i en kall motors cykler;
  • felindikationer på instrumentbrädan.
Orsaker bakom fel i kamaxeln
  • användning av lågkvalitativa smörjmedel och bränslen;
  • otillräcklig oljenivå i systemet;
  • otillräckligt tryck i smörjsystemet;
  • bränsle kommer in i smörjmedel;
  • motorn överhettas ofta;
  • motorn har överdrivet lång körsträcka;
  • skada på drivdelar;
  • justeringen på delen utförs inte i tid;
  • konstiga spelrum i ventilmekanismen.
Diagnostisering

Du kan bara upptäcka fel i kamaxeln med hjälp av särskild utrustning dedikerad för detta. När axeln avlägsnas så går det att bestämma dess tillstånd utifrån eventuella tjocklekar, slitnivåer, nedböjningar, deformationer, sprickor och andra former av defekter. Kamaxeln demonteras endast i dedikerad verkstad. Kontrollera relaterade saker som: insmörjningar, effekter, motorkylning, då dessa ger indirekt information om kamaxelns tillstånd. Komplett diagnos måste göras efter varje 75 000-100 000 km i körsträcka. Kom ihåg att bara själva kammarna i kamaxeln går att laga, resten måste bytas ut. Tillåten tjocklek i axeltapparna är 0,0 mm. Metallhårdheten i kammarna kan ligga inom HRC-intervallet 26-60.

Byta ut kamaxeln

Om du upptäcker sprickor, överdrivna böjningar, förstörelser eller andra mekaniska skador på kamaxeln så måste du byta ut den. Detta kan du göra på egen hand, men det är smartast att överlämna det åt proffsen. Dessutom bör du också kontrollera tätningarna samt kamaxelns fästplatta.

Våra Kamaxel storsäljare: Kamaxel nätet till attraktiva priser