• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Hjulnav av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Hjulnav
  • Bil Hjulnav Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Hjulnav Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Hjulnav Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Hjulnav Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Hjulnav auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Hjulnav - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Hjulnav

Hjulnav är en roterande del av suspensionen, på vilken främre och bakre hjulen är monterade. Navet är utformad för att ställa in hjulen med hjälp av lager på rotationsaxeln, som heter en tidskrift. Navet har en läpp för skiva eller hjulfälgen montering. För det bromstrumman eller bromsskivan är fäst. Hubbar är monterade på koniska rullager eller kullager dragkraft som accepterar både direkta och axiella belastningar som överförs från hjulet till navet. Koniska rullager stöder en stor möjlighet i jämförelse med kullager. Och detta beror huvudsakligen på det faktum att rullarna bildar det linjära området av kontakt med lagerbanorna ringen, medan kulorna bildar en mindre, punkt område.

Som apposed till samma primära lager överföringsvals är koniska rullager nav kontroll som tillhandahålls av en liten axiell spalt. I processen för användning på grund av förslitning av befintliga ytor axiellt spelrum i lagren ökar. Sålunda i näven är anordnade justeringsanordningar. Nyligen, i bilarna finns används mest kul vinkelkontaktkullager axiallager hjulnavet. Dessa lager är fyllda med en tillförlitlig smörjmedelsbeläggning vid montering dem. De är också ganska ordentligt in i navet och behöver inte upprätthållas och justeras. Hjulnav är dold under en stänkskärm dekorativt lock.

Vår webbutik är inte bara en bra möjlighet att få all nödvändig information om reservdelar och tillbehör, men också en garanti för kvalitet och ett brett utbud av varor. Placera en beställning på hjulnavet eller andra delar, såsom drivaxel, fläns, torkararm eller stabiliseringsmedel. Och då behöver du inte gå till kontoret eller servicecenter för att ta del du behöver. Vi kommer att leverera den till en lämplig plats.

Hjulnav för VW GOLF II (19E, 1G1), AUDI ALLROAD (4BH, C5), NISSAN PRIMERA (P11)

Fel med hjulnav
  • deformerad kropp;
  • hjulbakslag;
  • förstörda hjullager;
  • tätningsslitage.
Tecken på fel med hjulnav
  • försämrad prestanda i fordonets fart;
  • överhettning av skivan;
  • buller i fjädringen när fordonet rör på sig;
  • höga brumljud vid svängningar.
Orsaker bakom fel med hjulnav
  • för lite smörjmedel;
  • överbelastning hos bilens system;
  • aggressiv körstil;
  • tillverkningsdefekter;
  • dålig vägbana;
  • mekaniska skador;
  • systemläckage;
  • vatten och smuts tränger sig in i delarna.
Diagnostisering

Det är svårt att identifiera problem i hjulnavet först. Detta kräver särskild utrustning som du finner i dedikerade verkstäder. Självständigt kan du diagnostisera hjulnavet på följande sätt:

Accelerera bilen upp till 50 km/h och dra från ena till andra sidan. När det är fel i hjulnavet så kommer du höra ett typiskt muller. Om ljudnivån ökar när du svänger till högersidan så ligger problemet i vänstra lagret. Om du hör muller när du svänger åt vänster så ligger problemet i högra lagret som måste bytas ut.

Om du vill diagnostisera fel i bakre hjulnaven så lyfter du upp bilen med domkraft och vänder på hjulen manuellt. Om det är skador på dem så kommer du känna av bakslag eller vibrationer.

Efter du har kört så ska du lägga händerna på skivorna försiktigt. Deras värme tyder på att navet måste bytas ut.

Reparation och utbyte av hjulnavet

Bilar tillverkade före 2000 så gäller det att fordonet kör upp till 400 000 kilometer i körd bilsträcka innan delen måste bytas ut. Mellandrift på hjulnavet hos modernare fordon kan köra oftast minst 100 000 kilometer i körd bilsträcka innan det blir tal på om utbyte. Om delarna har slitits ut rejält så måste navet bytas ut. Utbyte sker parvis. Detta kräver följande verktyg: en domkraft, massa skiftnycklar och skruvmejslar. Om problemet ligger i hjullagret så måste du ha en mejsel och en hammare för att kunna plocka isär dem. Om navet sitter extra hårt fast så kommer du att behöva ett särskilt verktyg för att få loss det då.

Våra Hjulnav storsäljare: Hjulnav nätet till attraktiva priser