Länkarm bil bak och fram
Länkarm för andra biltillverkare
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Bärarm av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 1900 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
-
Länkarmar katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Länkarm - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Länkarm
Fel med styrarmen
- deformerad arm;
- korrosion eller sprickor på delen;
- styrarmens metallgummimontering går av;
- slitage på kulledet eller stödledet.
Tecken på fel med styrarmen
- frispel i hjulnaven;
- däckslitage;
- karossvibrationer under körning;
- rattvibrationer under körning;
- buller i fjädringen när du svänger med fordonet och när du kör på lågkvalitativa vägbanor;
- försämrad fordonsdynamik;
- ökat frispel i rattstyrningen.
Orsaker bakom fel med styrarmen
- slitage på bussningarna;
- sportig körstil;
- fordonet körs på dåliga vägbanor;
- vatten tränger sig in på delens yta;
- förorenad styrarm;
- kränkning av hjulens originalstorlekar.
Diagnostisering
Kontrollera styrarmen genom att använda dig av en domkraft eller en dylik lyftanordning. Avlägsna kullederna i det monterade fordonet och se till att upphängningsarmen inte lossnar. Skaka den vertikalt. Det korrekta är att styrarmen fjädrar ut och sedan återgår till ursprungliga positionen igen. Om den inte gör det så är det något fel med den. Se också till att hylsan inte roteras längts öglorna dessutom.
Byta ut styrarmen
Om du bestämmer dig för att byta ut denna del på egen hand så kan du följa följande angivna instruktioner:
- ställ upp bilen på domkraft med stöd under;
- avlägsna fästmuttern;
- koppla bort armen från karossen;
- koppla bort dragstången med kulleden från armen;
- avlägsna nu armen;
- för in en ny del mellan dragstången och kulleden, och säkra den med bultar och självlåsande muttrar (måste vara nya/oanvända);
- vänd sedan åt muttrarna nedifrån med vridmoment 90 Nm och sedan dra åt dem till en vinkel på mellan 30-40 grader;
- för in fästbulten på armen som i sin tur sätts tillbaka på karossen vars mutter sedan dras åt (dra inte åt hela vägen tills det säger stopp);
- lyft upp armen med domkraft (i horisontellt läge med en vinkel på 80 grader);
- dra åt muttern med vridmoment på 60 Nm;
- ta bort domkraften och få tillbaka bilen på marken igen.
Länkarm ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation
Bärarm väljare till
Hissa upp bilens front med hjälp av en lyftanordning. Kontrollera:
- Länkarmarna. De bör inte ha några tecken på deformering, sprickor eller flisor som gått.
- Fästbultarna. Fästena bör sitta hårt åtdragna.
- Bussningar. Gunga armarna horisontellt och vertikalt. Det ska bara vara ett minimalt glapp.
- Kulleder: placera däckjärnet mellan hjulspindeln och och länkarmen. De bör inte vara något glapp.
- Stabiliseringsstag eller krängningshämmare: placera ett däckjärn mellan fram- eller bakaxelbalken och länkarmen och använd kraft. Glapp i stabiliseringsstaget indikerar att bussningarna är utslitna.
Du kommer att behöva:
- en lyftanordning för bilen;
- stoppklossar;
- ett bussningsverktyg;
- en uppsättning med skruvmejslar, skruv- och ringnycklar;
- en momentnyckel;
- rostborttagningsmedel.
Arbetet kan skilja sig åt, beroende på fordonsmodell och märke, så se till att läsa igenom din bils användarmanual. Kom ihåg att delarna på den främre och bakre hjulupphängningen behöver bytas ut på olika sätt. I bägge fallen kommer du behöva avlägsna hjulen och skruva loss alla fästen till den delen som ska bytas – fästen som är anslutna till fram- eller bakaxelbalken, hjulspindeln, eller till andra element. Under arbetet för återmonteringen är det viktigt att dra åt fästena med rätt vridmoment. Efter att delarna har bytts ut bör du vid behov kontrollera och justera hjulinställningen.
Komponenterna delas vanligtvis in i tre grupper, baserat på pris och livslängd:
- Premium: den här gruppen länkarmar kommer från Delphi, Lemförder, TRW samt andra varumärken. De är dyra men har också en lång livslängd – över 120 000 kilometer.
- Mellanklass: de här delarna kännetecknas av sin höga kvalitet, och håller i upp till 75 000 kilometer. Tillverkare som Metzger, Moog, Topran, Meyle, Febi Bilstein, Japanparts och ABS har de här delarna i sitt sortiment.
- Budget: deras livslängd är under 40 000 kilometer, men de är prisvärda. Tillverkare som Ridex, Mapco och Vaico lagerför alla dessa produkter.