• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Bärarm av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Länkarm (Bärarm)
  • Bil Länkarm (Bärarm) Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Tvärställda Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Länkarm (Bärarm) Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Länkarm (Bärarm) Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Länkarm (Bärarm) auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Länkarm (Bärarm) - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Länkarm (Bärarm)

Bärarmar har alltid använts i stor utsträckning vid monteringen av personbilar, ofta i sport- och tävlingsbilar. Upphängningsarmarna måste överföra krafter i alla riktningar, bland annat bromskraft och dragkraft vid vridmoment. Och de behöver inte vara tunga. För en effektiv användning av materialen ska de elastiska komponenterna vara kompakta och enkla, för att möjliggöra tillräcklig fjädringsvägning.

Bärarmen är en komplex typ av fjädrng. Fjädrarna är anordnade vertikalt och longitudinellt. Med den bakre änden vilar de skottet mellan hytten och motorutrymmet. Upphängningsarmen flyttar hjulets centrum i vinkelräta plan längs den longitudinella axeln.

För att säkerställa att ansträngningar överförs från fjäderbenet bör det finns en extra svängning på varje sida i den axiella remmens vertikala plan, och den främre änden som är fäst vid fjäderns topp. Den bakre bör också fästas på frontpanelen. Det finns en betoning på fjäderns främre ände i dess mittdel. Det finns två typer av korsande spak fjädring: enkel-korsande och dubbel-korsande.

Glöm inte att regelbundet underhålla fjädringen. Detta innebär en visuell kontroll för att se om den har sprickor eller korrosion. Det är också viktigt att smörja den med nödvändiga medel i tid. Om du behöver byta nyckelben är vi glada att kunna erbjuda den här bilendel, liksom många andra, t.ex. stötdämpare, tändstift, kopplingskabel,urkopplingslager, mm i vår webbshop. Välkommen med din beställning!

Länkarm (Bärarm) för VOLVO V70 II (SW), BMW 3 (E46), FORD FIESTA V (JH_, JD_)

Fel med styrarmen
  • deformerad arm;
  • korrosion eller sprickor på delen;
  • styrarmens metallgummimontering går av;
  • slitage på kulledet eller stödledet.
Tecken på fel med styrarmen
  • frispel i hjulnaven;
  • däckslitage;
  • karossvibrationer under körning;
  • rattvibrationer under körning;
  • buller i fjädringen när du svänger med fordonet och när du kör på lågkvalitativa vägbanor;
  • försämrad fordonsdynamik;
  • ökat frispel i rattstyrningen.
Orsaker bakom fel med styrarmen
  • slitage på bussningarna;
  • sportig körstil;
  • fordonet körs på dåliga vägbanor;
  • vatten tränger sig in på delens yta;
  • förorenad styrarm;
  • kränkning av hjulens originalstorlekar.
Diagnostisering

Kontrollera styrarmen genom att använda dig av en domkraft eller en dylik lyftanordning. Avlägsna kullederna i det monterade fordonet och se till att upphängningsarmen inte lossnar. Skaka den vertikalt. Det korrekta är att styrarmen fjädrar ut och sedan återgår till ursprungliga positionen igen. Om den inte gör det så är det något fel med den. Se också till att hylsan inte roteras längts öglorna dessutom.

Byta ut styrarmen

Om du bestämmer dig för att byta ut denna del på egen hand så kan du följa följande angivna instruktioner:

  • ställ upp bilen på domkraft med stöd under;
  • avlägsna fästmuttern;
  • koppla bort armen från karossen;
  • koppla bort dragstången med kulleden från armen;
  • avlägsna nu armen;
  • för in en ny del mellan dragstången och kulleden, och säkra den med bultar och självlåsande muttrar (måste vara nya/oanvända);
  • vänd sedan åt muttrarna nedifrån med vridmoment 90 Nm och sedan dra åt dem till en vinkel på mellan 30-40 grader.
  • för in fästbulten på armen som i sin tur sätts tillbaka på karossen vars mutter sedan dras åt (dra inte åt hela vägen tills det säger stopp);
  • lyft upp armen med domkraft (i horisontellt läge med en vinkel på 80 grader);
  • dra åt muttern med vridmoment på 60 Nm;
  • ta bort domkraften och få tillbaka bilen på marken igen.

Länkarm (Bärarm) ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation

Våra Bärarm storsäljare: Tvärställda nätet till attraktiva priser