• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Hjullager & Hjullagersats av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1500 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Hjullager & Hjullagersats
  • Bil Hjullager & Hjullagersats Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Hjullager & Hjullagersats Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Hjullager & Hjullagersats Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Hjullager & Hjullagersats Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • payment_Bankoverforing_brand

Byt ut en bildelar som Hjullager & Hjullagersats - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Hjullager & Hjullagersats

Hjullager har effekt på den rullande egenskapen hos hjul och därmed på rörligheten av fordon, deras utrustning och så vidare. Hjullagerenheter i bilen är så kallade rullande lager. Lagret består av yttre och inre ringar, som håller och dela rullelement. Utanför plan av den inre ringen och, omvänt, inre plan av den yttre ringen har spår, på vilka rullande element flyttar. Dessa element kan vara av två slag: bollar och rullar. Därför kommer lagrets namn från formen av det rullande elementet.

Rullar kan vara nålformade, cylindriska, koniska osv. Kännetecket för lagren är att de måste uppfylla kraven i konstruktionen med avseende på, livslängd, kapacitet, miljöpåverkan, rullmotståndskraft vid start och andra kriterier. I fordon finns det två typer av lager: rullningslager och glidlager. Antalet olika lager i bilar är upp till flera tiotals. Alla enheter är utrustade med lager, som ger en perfekt, tillförlitlig funktion: fjädring, hjul, motor och växellåda. Alla fordonlager är under en allvarlig belastning.

Men mest av allt under belastning är hjullagerenheter. Laster inträffar under rörelse, acceleration, inbromsning, medan den ligger på bärande nav, och då verkar radiella, axiella och kombinerade krafter. Av denna anledning måste det bärande navet motsvara högsta standard. Det är omöjligt att se om hjullagret slutar fungera, men du kan känna och höra det i form av buller på snäva svängar och svår rotation av hjulet i det ögonblick då bromsen släpps. Byte av lagren bör göras i workshops.

Om du behöver byta hjullager, är du välkommen att beställa det i vår nätbutik. Vi garanterar varor av hög kvalitet till låga priser samt korta leveranstider och utmärkt kundtjänst. Dessutom har vi ett brett sortiment av bildelar, t.ex. strålkastare, speglar och axiella skarvar.

Hjullager & Hjullagersats för TOYOTA AVENSIS (T25_), ALFA ROMEO 147 (937), PEUGEOT 5008

Fel med hjullager
  • förstörd yttre ring;
  • överhettning eller korrosion;
  • fordonet lutar;
  • för täta åtdragningar;
  • bucklor förekommer;
  • grader förekommer.
Tecken på fel med hjullager
  • ökade vibrationer och stötar vid körning;
  • fordonet drar åt ena sidan;
  • karossen rullar åt sidan vid skarpa svängningar eller inbromsning;
  • konstiga ljud;
  • vibrationer i styrsystemet;
  • överhettning i hjulskivan;
  • ökat och ojämnt däckslitage.
Orsaker bakom fel med hjullager
  • överskriden mekanisk belastning;
  • ökat eller minskat frispel i lagret;
  • deformerade ringar och friktionskroppar;
  • förorenad del;
  • användning av dåligt smörjmedel;
  • ojämna belastningsvektorer;
  • driftförhållanden.
Diagnostisering

Du kan undersöka hjulnaven när du byter ut bromsbeläggen oavsett hur långt du har kört med fordonet då. Det finns flera olika sätt att kontrollera dessa delar på. Kör fordonet ca 10-15 km/h och ta en skarp sväng åt vänster. Om ett konstigt oljud plötsligt försvinner när du tar denna skarpa sväng så innebär det fel i vänstra hjullagret. Det kan också vara tvärtom eller vice versa med högra sidan så att säga. Du behöver hjälp från en lyftanordning eller domkraft om du vill kunna genomföra en mer ingående analys av denna slags bildel. Den skall monteras, dvs., bilen, och så ska du accelerera bilen på fjärde växeln så att du kommer upp i 80km/h samtidigt som kopplingen sedan trycks ned och så lyssnar du efter vilka hjul som ger ifrån sig konstiga ljud. En effektivare metod är att skaka det monterade bilhjulet först vertikalt och sedan horisontellt. Om du hör bara minsta lilla frispel från hjulet så vet du att det är fel i lagret eller själva styrsystemet. Nästa steg blir sedan att med hjälp från en till person att trycka på bromspedalen till max och samtidigt svänga hjulet vertikalt. Om gapet försvinner då så måste du byta ut lagret så att säga.

Reparation och utbyte av hjullager

Det är väldigt sällan hjullager faktiskt lagas. Det bästa är helt enkelt att bara byta ut dem. Detta skall alltid göras efter mellan 130 000-190 000 kilometer i körd bilsträcka. När du ska byta ut denna del så är det viktigt att du:

  • ställer in rätt gap hos det koniska rullagret vid installationen;
  • inte använder vassa föremål som kan skada strukturen;
  • ställer in axeln med driften på innerringen;
  • trycker in lagret i hålet så kraften överförs genom driften och ut till ytterringen.

Hjullager & Hjullagersats ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation

Våra Hjullager & Hjullagersats storsäljare: Hjullager & Hjullagersats nätet till attraktiva priser