Hjullager bil fram och bak
Hjullager för andra biltillverkare
Hjullager för bilar
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Hjullagersats av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 2100 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
Hjullagret katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Hjullager - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Hjullager
Fel med hjullager
- förstörd yttre ring;
- överhettning eller korrosion;
- fordonet lutar;
- för täta åtdragningar;
- bucklor förekommer;
- grader förekommer.
Tecken på fel med hjullager
- ökade vibrationer och stötar vid körning;
- fordonet drar åt ena sidan;
- karossen rullar åt sidan vid skarpa svängningar eller inbromsning;
- konstiga ljud;
- vibrationer i styrsystemet;
- överhettning i hjulskivan;
- ökat och ojämnt däckslitage.
Orsaker bakom fel med hjullager
- överskriden mekanisk belastning;
- ökat eller minskat frispel i lagret;
- deformerade ringar och friktionskroppar;
- förorenad del;
- användning av dåligt smörjmedel;
- ojämna belastningsvektorer;
- driftförhållanden.
Diagnostisering
Du kan undersöka hjulnaven när du byter ut bromsbeläggen oavsett hur långt du har kört med fordonet då. Det finns flera olika sätt att kontrollera dessa delar på. Kör fordonet ca 10-15 km/h och ta en skarp sväng åt vänster. Om ett konstigt oljud plötsligt försvinner när du tar denna skarpa sväng så innebär det fel i vänstra hjullagret. Det kan också vara tvärtom eller vice versa med högra sidan så att säga. Du behöver hjälp från en lyftanordning eller domkraft om du vill kunna genomföra en mer ingående analys av denna slags bildel. Den skall monteras, dvs., bilen, och så ska du accelerera bilen på fjärde växeln så att du kommer upp i 80km/h samtidigt som kopplingen sedan trycks ned och så lyssnar du efter vilka hjul som ger ifrån sig konstiga ljud. En effektivare metod är att skaka det monterade bilhjulet först vertikalt och sedan horisontellt. Om du hör bara minsta lilla frispel från hjulet så vet du att det är fel i lagret eller själva styrsystemet. Nästa steg blir sedan att med hjälp från en till person att trycka på bromspedalen till max och samtidigt svänga hjulet vertikalt. Om gapet försvinner då så måste du byta ut lagret så att säga.
Reparation och utbyte av hjullager
Det är väldigt sällan hjullager faktiskt lagas. Det bästa är helt enkelt att bara byta ut dem. Detta skall alltid göras efter mellan 130 000-190 000 kilometer i körd bilsträcka. När du ska byta ut denna del så är det viktigt att du:
- ställer in rätt gap hos det koniska rullagret vid installationen;
- inte använder vassa föremål som kan skada strukturen;
- ställer in axeln med driften på innerringen;
- trycker in lagret i hålet så kraften överförs genom driften och ut till ytterringen.
Hjullager ersättning - instruktioner, beskrivningar och reparation
Hjullagersats väljare till
När de är riktigt monterade och underhållna, kan de här delarna hålla en livslängd i upp till 200 000 km. Den här siffran kan dock reduceras kraftigt, på grund av:
- Skillnader i belastning: framaxelns lager är vanligtvis utsatta för högre belastning, vilket innebär att de slits ut snabbare än bakaxelns lager.
- Felaktig storlek på däck, fälgar, stötdämpare eller upphängningens fjärdrar.
- En aggressiv körstil.
- Dålig vägkvalitet.
- Fel smörjmedel, eller av dålig kvalitet.
- Trasiga tätningselement, vilket leder till att vatten smuts tar sig in.
Undersök de här delarna efter varje 20 000–30 000 km. Byt ut dem omedelbart om några fel upptäcks.
Tecken på slitage:
- Ovanliga ljud från hjulen när man kör på ojämna vägar, accelererar eller svänger.
- Omfattande glapp i ratten och styrningen.
- Ratten vibrerar när man kör i höga hastigheter eller vid kurvtagning.
Fram- och bakaxelns delar kontrolleras på olika sätt. För att testa framaxelns delar kommer du behöva en säker vägsträcka för att kunna accelerera och svänga, helst utan andra trafikanter eller hinder. Accelerera bilen till omkring 40-60 km/h och sväng försiktigt åt höger och vänster. Ett missljud från hjulnavsområdet indikerar att det navets hjullager är defekt.
För att testa bakaxelns delar – hissa upp bilens bakdel. Gunga sedan vart hjul vertikalt och horisontellt, och rotera dem. Ett överdrivet glapp eller ett knackande ljud i navet orsakas av trasiga lager. Mer ingående kontroller kan utföras av professionella mekaniker på en verkstad.
Det är bättre att överlåta utbytet av dessa delar till proffsen, då livslängden på de här delarna direkt hänger på dess montering. Det krävs specialutrustning och professionella kunskaper. Dessutom är delarna ganska ömtåliga: vårdslös hantering eller om det kommer in smuts eller sand, kan leda till skador.