• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Stötfångarbeklädnad av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1600 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Stötfångare (Stötfångarbeklädnad)
  • Bil Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Stötfångare (Stötfångarbeklädnad)

Stötfångaren är en viktig del som skyddar karossens främre och bakre delar vid en olycka. Historien om den moderna stötfångaren började år 1976 då bolaget SIMCA för första gången använde integrerade stötfångare i plast. Dessa spreds mycket snabbt bland biltillverkarna i Europa. På den tiden färgades stötfångaren i regel alltid svart. Ibland kunde man hitta stötfångare med detaljer i krom. Samtidigt fanns plastfoder på sidoväggarna i bilen, som kallades "sido stötfångare". I samband med att den europeiska bilexporten till USA ökade började även nya stötfångare att exporteras. De hade nationella särdrag beroende på tillverkningslandet, men de var främst tillverkade av krom och aluminium, inte plast.

Senare under 80-talet blev de integrerade stötfångarna populär. Deras form tar hänsyn aerodynamiska krav, och därför var deras konstruktion mer komplicerad: stötfångarens botten liknade en spoiler, vars funktion var att minska luftflödet under karossen. Dessutom fanns särskilda uttag avsedda för montering av dimljus och blinkers. Snart förändrades modet och stötfångaren började målas i karossens färg. Dessa var nästan samma integrerade stötfångare, men med vissa skillnader. En av de viktigaste skillnaderna var tillverkningsmaterialet. Istället för plast användes nu glasfiber och termoplast. Dessutom finns det metalliska boosters inom stötfångaren som tål eventuella deformeringar bättre.

Nackdelarna med sådana stötfångare är bräcklighet, komplexitet, och höga kostnader både vid köp och vid reparationer. När det gäller de mest moderna stötfångarna skiljer de sig främst i formen; de är numera helt enkelt ett tillägg till din bil. Om något har inträffat med din stötfångare eller andra delar av karossen - sidoväggar, start eller bagageluckan, bör du skaffa nya bildelar som fungerar ordentligt. I vår nätbutik hittar du alla bildelar du behöver; vi har ett brett sortiment av kvalitativa bildelar till lägre priser än i bilverkstäder eller specialaffärer. Vi garanterar också snabb leverans och utmärkt service. Välkommen!

Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) för VW GOLF VI (5K1), VW GOLF IV (1J1), VW GOLF V (1K1)

Fel med stötfångare
  • sprickor;
  • repor;
  • deformation;
  • förändrat utseende;
  • felaktiga armaturer;
  • brutna delar.
Tecken på fel med stötfångare
  • konstiga oljud vid körning;
  • överdrivna vibrationer vid körning;
  • gapet mellan delen och karossen ökar;
  • delen har gått sönder helt och hållet.
Orsaker bakom fel med stötfångare
  • olycka;
  • aggressiv körstil;
  • lågkvalitativ vägbana;
  • systematisk körning med fordonet på terräng;
  • lågkvalitativa delar;
  • mekaniska skador;
  • inkorrekt installation;
  • slarviga parkeringar;
  • aggressiv miljöpåverkan.
Diagnostisering
  • Mindre repor och lack kan fixas med polering, och vid behov, rätt slags färg som lämpar sig. Om du hittar svåra djupa repor så måste du först applicera ett lager spackel på stötfångarens yta, torka av den och sedan polera och sedan måla över det hela.
  • Du avlägsnar bucklor från plaststötfångare med hjälp av värmepistol, som också kräver specialverktyg och kunskaper. Efter stötfångaren har svalnat så lackar du den, polerar den och målar över den igen. Om det är en metallstötfångare så kan du fixa bucklan med hjälp av en hammare, slagutrustning eller annan särskild lämplig utrustning.
  • Stötfångare tillverkade genom kallformning lagas med hjälp av särskilt lim lämpat för just detta ändamål. Rengör och avfetta ytan alltid innan du använder dig av speciallimmet.
  • Stötfångare tillverkade genom varmformning fixas med hjälp av värmeförsegling för att eliminera raster, sprickor och diverse. Stötfångare tillverkade med polyestermaterial så måste du använda laminering för att återställa dem. Låt ytan få härda och polera den därefter.
Byta ut stötfångare

Om det inte går att laga stötfångaren så måste du byta ut den. Vissa bilister anser att det inte är så svårt så de gör det själva för att spara pengar. Om du däremot saknar erfarenheten och förkunskaperna som krävs för att byta ut stötfångare på just din bilmodell så finns det risk att det tar mycket lång tid och så får du inte heller några garanterade resultat av det hela. Därför är det smartast att överlämna utbyte av stötfångare åt experter istället på dedikerade verkstäder eller bensinmackar.

Våra Stötfångarbeklädnad storsäljare: Stötfångare (Stötfångarbeklädnad) nätet till attraktiva priser