• Högsta pris
    Bildelaronline24.se garanterar Bromstrumma av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
  • Leveranskostnader
    Spara på leveranskostnaden! Vi erbjuder fri frakt för alla beställningar över 1600 kr Inom Sverige
  • Stort urval
    För tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar
  • Snabb frakt!

    Leveranssätt

    Utmärkt leverans! Du kommer att få din beställning av bildelar inom ett par arbetsdagar.

  • COMODO - betala säkert för Bromstrumma
  • Bil Bromstrumma Reservdelar betalades via Paypal
  • Fordon Bromstrumma Reservdelar betalades via MasterCard
  • Till din Bil Bromstrumma Reservdelar betalades via Visakort
  • Bil Bromstrumma Reservdelar betalades via Klarna Faktura
  • Bil Bromstrumma auto reservdelar betalades via Bankoverforing

Byt ut en bildelar som Bromstrumma - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Bromstrumma

Det är utan tvekan att bromstrumman är en av de grundläggande komponenterna i bromssystemet. Trumbromsar används ofta i många överviktiga fordon, sällan i bilar och mountainbikes. I ett fordon bromstrumma är en sluten enhet som ser ut som en trumma. Inuti bromstrumman finns bromsbelägg och många andra komponenter. Dynorna trycker mot den inre ytan av trumman när bromspedalen trycks ned.

Bromstrummor är mindre utsatta för slitage och de är billigare och lättare att tillverka. Emellertid bör för kvalitativ bil drift bromstrumma vara tillverkad av ett slitstarkt material för att tåla höga belastningar, såsom gjutjärn. Bromstrumman har effekten av mekanisk förstärkning. Bromsbelägg är anslutna till varandra i mitten av bromstrumman. Så när bromsning ökar huvudblocket pressningen av ryggdyna och detta multiplicerar effektivitet bromsning.

Men nackdelen av bromstrummor är möjlig överhettning, eftersom dynorna är inuti och detta i hög grad komplicerar värmeavgivningen när de är starka uppvärmd. Men bromstrumman är en ren och väl skyddad mot damm och vatten. Dess skor är mycket mindre utsatta för slitage på dammiga vägen än skor skivbroms, som är oskyddade. Detta är anledningen till att trumman är varaktig. Det bör noteras att en god bromstrumma bör vara släta utan några sprickor på ytan.

Samtidigt, trumbromsar slocknar långsammare än, exempelvis, skivbroms och har färre möjligheter till justering. Med vår webbutik kan du lösa alltid problemet med att välja och köpa alla nödvändiga delar för din bil, inklusive bromstrumman. Vi vill uppmärksamma er på att vi även kan erbjuda dig bromsbackar och skivor broms.

Bromstrumma för FIAT PUNTO (176), TOYOTA COROLLA (_E10_), FIAT PUNTO (176)

Fel med bromstrumman
  • slitage eller skada på bromstrumman;
  • ojämnt slitage på trummorna;
  • skada på bromstrummans arbetsytor;
  • deformering;
  • överdrivet frispel mellan trummorna och beläggen.
Tecken på fel med bromstrumman
  • vibrationer uppstår när du trycker ner bromspedalen;
  • konstiga ljud vid inbromsning (vissel, gnisslande, slipljud, knackljud);
  • bromspedalen och ratten rycker till;
  • ökad bromssträcka.
Orsaker bakom fel med bromstrumman
  • du överstiger bromstrummans livslängd;
  • felaktig användning av bromssystemet;
  • användning av lågkvalitativa reservdelar och material;
  • främmande objekt och smuts kommer in i trumman;
  • olja kommer in på trummans arbetsyta;
  • slitage eller skador på trummans fjädrar;
  • aggressiv körstil.
Diagnostisering

Du kan bedöma bromssystemet genom att accelerera din bil på en plan, torr väg upp till 60-80 km/h och tryck sedan på bromspedalen. Inbromsningen ska vara jämn, utan vibrationer och konstiga oljud. Upprepa experimentet flera gånger. Utför detta test efter varje 20 000-30 000 km i körsträcka. Underhåll och rengör bromssystemet från smuts och damm efter varje 10 000 km i körsträcka.

Proffs analyserar bromssystemets interna skick. Trummans yta ska vara slät och maximala diametern får inte överstiga 204,4 mm (hos en nominell trumstorlek på 181,25 mm). Beroende på bilmodell och trumma som överstiger maximal diameter bör aldrig vara mer än 12% av trummans nominella diameter.

Bromssystemet analyseras också på en särskild bromsmontering där varje hjuls motstånd beräknas vid olika belastningar, varav diagnos ställs därefter.

Reparation av bromstrumman

Repor på bromstrummans arbetsytor kan du eliminera vid en dedikerad verkstad utan att behöva byta ut hela delen. Detta tillåter dig att avlägsna vanliga symptom hos en felaktig bromstrumma (vibrationer och gungande, ökad bromssträcka). Det är dessutom billigare än att behöva byta ut den.

Spontning av trumman är när delen påverkas mekaniskt på arbetsytan för att återgå till sitt ursprungliga tillstånd. Genom att då använda en skarv hos en mekaniker så kan det översta skadade lagret avlägsnas. Minsta tillåtna tjockleken hos trumman finner du från tillverkaren av den samt fordonet som du ska använda bromstrumman i. Det finns modern och automatisk skarvning som låter dig uppnå den allra högsta precisionen i detta.

Byta ut bromstrumman

Om du upptäcker sprickor eller synliga skador på trumman så är det smartast att bara byta ut den. Detta rekommenderas att det görs i en dedikerad verkstad. Efteråt måste hela bromssystemet kalibreras om, och detta måste göras med exakt och hög noggrannhet för att undvika för tidig förslitning och övriga framtida skador på delarna inblandade.

Våra Bromstrumma storsäljare: Bromstrumma nätet till attraktiva priser