Bromstrumma bil bak och fram
Bromstrumma för andra biltillverkare
Bromstrumma för bilar
-
Bästa prisBildelaronline24.se garanterar Bromstrummor av hög kvalitet till mycket attraktiva priser.
-
Låga fraktkostnaderFraktfritt inom Sverige gäller på beställningar över 1 900,00 kr förutom vid beställning av skrymmande varor, däck eller utbytesobjekt.
-
Stort urvalFör tillfället innehåller vårt sortiment över 500000 bildelar.
-
Snabb frakt!
Leveranssätt
-
Bromstrumma katalog över tillverkare:
Byt ut en bildelar som Bromstrumma - vare sig den är defekt eller har passerat sitt förbrukningsdatum. Hitta nyttig information om Bromstrumma
- slitage eller skada på bromstrumman;
- ojämnt slitage på trummorna;
- skada på bromstrummans arbetsytor;
- deformering;
- överdrivet frispel mellan trummorna och beläggen.
- vibrationer uppstår när du trycker ner bromspedalen;
- konstiga ljud vid inbromsning (vissel, gnisslande, slipljud, knackljud);
- bromspedalen och ratten rycker till;
- ökad bromssträcka.
- du överstiger bromstrummans livslängd;
- felaktig användning av bromssystemet;
- användning av lågkvalitativa reservdelar och material;
- främmande objekt och smuts kommer in i trumman;
- olja kommer in på trummans arbetsyta;
- slitage eller skador på trummans fjädrar;
- aggressiv körstil.
Du kan bedöma bromssystemet genom att accelerera din bil på en plan, torr väg upp till 60-80 km/h och tryck sedan på bromspedalen. Inbromsningen ska vara jämn, utan vibrationer och konstiga oljud. Upprepa experimentet flera gånger. Utför detta test efter varje 20 000-30 000 km i körsträcka. Underhåll och rengör bromssystemet från smuts och damm efter varje 10 000 km i körsträcka.
Proffs analyserar bromssystemets interna skick. Trummans yta ska vara slät och maximala diametern får inte överstiga 204,4 mm (hos en nominell trumstorlek på 181,25 mm). Beroende på bilmodell och trumma som överstiger maximal diameter bör aldrig vara mer än 12% av trummans nominella diameter.
Bromssystemet analyseras också på en särskild bromsmontering där varje hjuls motstånd beräknas vid olika belastningar, varav diagnos ställs därefter.
Reparation av bromstrummanRepor på bromstrummans arbetsytor kan du eliminera vid en dedikerad verkstad utan att behöva byta ut hela delen. Detta tillåter dig att avlägsna vanliga symptom hos en felaktig bromstrumma (vibrationer och gungande, ökad bromssträcka). Det är dessutom billigare än att behöva byta ut den.
Spontning av trumman är när delen påverkas mekaniskt på arbetsytan för att återgå till sitt ursprungliga tillstånd. Genom att då använda en skarv hos en mekaniker så kan det översta skadade lagret avlägsnas. Minsta tillåtna tjockleken hos trumman finner du från tillverkaren av den samt fordonet som du ska använda bromstrumman i. Det finns modern och automatisk skarvning som låter dig uppnå den allra högsta precisionen i detta.
Byta ut bromstrummanOm du upptäcker sprickor eller synliga skador på trumman så är det smartast att bara byta ut den. Detta rekommenderas att det görs i en dedikerad verkstad. Efteråt måste hela bromssystemet kalibreras om, och detta måste göras med exakt och hög noggrannhet för att undvika för tidig förslitning och övriga framtida skador på delarna inblandade.
Bromstrummor väljare till












































































